Tag Archives: Wumao

Did Dutch Gov Close Farms To Fight Climate Change?!

Did Dutch Gov Close Farms To Fight Climate Change?!

Did the Dutch government just close thousands of farms and cattle ranches to fight climate change?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Dutch Government Closed Farms To Fight Climate Change!

People have been sharing videos angry farmers blocking roads with their tractors, claiming that they are protesting the closure of farms and cattle ranchers by the Dutch government.

Such videos are now being spread in pro-CCP groups as “evidence” of corrupt Western governments, or how Western governments oppress the common people.

28 June 2022
As the Dutch government closed dozens of farms and cattle ranches to reduce nitrogen by 30%.
Angry and hungry farmers blocked the roads nationwide
Corrupt Dutch govt trying to artificially create food shortage.

Following politicians’ decision to close dozens of farms and cattle ranches to reduce nitrogen to comply with absurd EU rules on nitrogen pollution, angry Dutch farmers have issued an ultimatum and are threatening to block the country’s airports, ports and distribution centers.

The Dutch government wants to close 17,000 farms out of 50,000 by 2030 to reduce Nitrogen emissions. Their “leaders” have bought into the climate change hysteria during a time of impending global food shortages. These bozos have a few screws missing.

 

Truth : Dutch Government Did NOT Close Farms To Fight Climate Change!

These posts appear to be an intentional “misunderstanding” of the facts surrounding these Dutch farmers’ protests.

These protests have been covered extensively, and so have the Dutch government’s proposal. So it seems incredulous that people would continue to lie about this issue.

Fact #1 : Dutch Government Did NOT Close Any Farm / Cattle Ranch

Let’s start with the most basic fact – the Dutch government did not close any farm or cattle ranch. This is complete and utter nonsense.

There are no laws in the Netherlands that would permit the Dutch government to forcibly take over, or shut down, any farm or cattle ranch.

This kind of blatant lie can only perpetuate in the minds of conspiracy nutcases, and Chinese netizens because only authoritarian governments (like the CCP in China) are capable of such actions.

Seizing and closing farms and cattle ranch may be possible for the government in China, but not in the Netherlands.

In fact, the Dutch government has offered BUY OUT (not close) farms near nature reserves.

Fact #2 : Dutch Farmers Have Been Protesting Since 2019!

What many of these “concerned netizens” (intentionally?) do not tell you is that Dutch farmers have been protesting against such climate change laws since 2019.

Dutch farmers protest in October 2019

Fact #3 : The Government Was Complying With A Court Order

This issue actually started way back in May 2019, the Dutch Administrative Court of the Council of State (the highest administrative body in the Netherlands) ruled that the Dutch government breached EU rules on protecting nature reserves from ammonia and nitrous oxide.

The Dutch Administrative Court suspended permits for all construction projects that pollute the atmosphere with nitrogen compounds, stalling the building of new homes, roads and airport runways… as well as the expansion of dairy, pig and poultry farms.

Fact #4 : Dutch Government Tried Other Measures First

To comply with the court order, the Dutch government tried other measures first.

For example, in 2020, they cut the maximum speed limit on roads in the Netherlands from 130 km/h to just 100 km/h for most of the day, to reduce nitrous oxide emissions.

The government also allocated more money to help farmers reduce emissions from pigs, and changed the composition of animal feed.

Fact #5 : Dutch Farms Produce A Lot Of Pollution

The problem is partly caused by Dutch farmers themselves. Their farms are highly concentrated, with four times more animal biomass per hectare than the EU average.

Dutch agriculture is responsible for 40% of the nitrogen pollution in the Netherlands. The entire construction sector, for example, is only responsible for 0.6% of nitrogen emissions.

Thanks to its large livestock sector, and intensive use of fertiliser, the Netherlands – the world’s second-largest agricultural exporter – is also one of the top greenhouse gas emitters in Europe.

Fact #6 : Only Farms Near Nature Reserves Are In Danger

Depending on their proximity to nature reserves (Natura-2000 areas), Dutch farms will have to reduce their nitrogen emissions by 12% to 70%.

Those located in or close to the Natura-2000 areas will be particularly hard-hit by the new nitrogen limits :

  • 40% of the nitrogen sensitive Natura-2000 areas must be below the critical deposition value (< 255 mole per hectare) in 2025,
  • 50% of the nitrogen sensitive Natura-2000 areas must be below the critical deposition value in 2030, and
  • 74% of the nitrogen sensitive Natura-2000 areas must be below the critical deposition value in 2035.

Fact #7 : Provincial Government To Formulate Emission Reduction Plan

While the Dutch government came up with the plan to reduce nitrogen emissions to meet EU requirements, it is up to the Dutch provinces to develop the necessary measures to hit those targets.

Provincial governments have a year to formulate their own plans, to meet the pollution reduction targets.

Fact #8 : This Is Part Of EU Natura 2000 Conservation Efforts

This isn’t just a Dutch issue, it is actually part of the EU effort to protect the Natura 2000 network of vulnerable and endangered plant and animal habitats.

The Natura 2000 sites cover some 18% of the European Union land area, and 8% of its marine territory.

Fact #9 : Dutch Government Is Financing Agricultural Reforms

To help farmers meet those targets, the Dutch government has earmarked an extra €24.3 billion (about US$25.6 billion) to finance agricultural reforms and their existing buy-out programs.

Farmers who accept the government buy-out program can still open a new farm at a less sensitive location, as long as they substantially reduce nitrogen emissions.

Fact #10 : Protests Are ALLOWED In Real Democracies

What Chinese netizens may not be aware is that protests are not only common, they are allowed in real democracies.

Dutch Prime Minister Mark Rutte, for example, defended the farmers’ right to protest, but reminded them not to break the law :

Freedom of speech and the right to demonstrate are a vital part of our democratic society, and I will always defend them.

But … it is not acceptable to create dangerous situations, it is not acceptable to intimidate officials, we will never accept that.

With the exception of a few farmers setting bales of hay on fire outside town halls and near roads, and attacking police officers, the majority of farmers have protested the proposed plan peacefully.

So what the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) and pro-CCP netizens are deriding as chaos, is really just people expressing their real freedom of speech, which includes the right to protest. Try that in China, and see what that gets you.

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | BusinessTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Canadian General Cadieu “Captured” By Russia Is OTW Back!

Canadian general Trevor Cadieu, who was allegedly captured by Russia, is on the way back to face sexual assault charges in Canada!

Find out what the heck is going on!

 

Claim : Russia Captured Canadian General Cadieu In Azovstal!

Pro-Russian websites, Chinese netizens and the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) have claimed since May 2022 that Russia captured Canadian Lieutenant General Trevor John Cadieu when he tried to escape from the Azovstal metalworks in Mariupol, Ukraine.

General Trevor Cadieu (Trevor John Cadieu), captured by Russian troops while trying to escape from the cellars of Azovstal, was the commander of the Canadian Ground Forces, APA reports citing Mailbd.

Seated in the catacombs under the Mariupol steel plant “Azovstal” nationalists staged a provocation, trying to hide the Canadian general’s attempt to escape. After the capture of a high-ranking foreign soldier by units of the RF Armed Forces, it became clear why so many efforts were made to save him.

A high-ranking mercenary tried to break out of the encirclement at Azovstal several times. It was for this that the West insisted on humanitarian corridors for the exit of civilians: among them, foreign specialists had to leave the catacombs.

This Chinese example even claimed that NATO lost 5-6 helicopters and a ship trying to get General Cadieu out of Azovstal.

A lot of rumors that Russia has captured a Canadian general trying to escape thru sewer tunnels. Could be a few more NATO military advisers still in the plant

They have spent losing 5 or 6 helicopters and 1 ship trying to get the VVIP out.

 

Canadian General Cadieu “Captured” By Russia Is OTW Back!

Despite debunking it several times, both Russian and Chinese supporters continue to push the claims, even after Azovstal fell on 16 May 2022, and General Cadieu was nowhere to be found.

Russian and Chinese propaganda shifted course, claiming that General Cadieu was likely being held by Moscow as a bargaining chip, or being interrogated for his knowledge of Ukrainian and NATO plans to invade Russia.

There are a couple of problems with those claims :

  1. In mid October 2021, Lieutenant General Trevor Cadieu was accused of sexual assault that he allegedly committed as a cadet in 1994.
  2. He resigned and left the Canadian armed forces on 5 April 2022, after his appointment to head the Canadian army was derailed by those sexual assault charges.
  3. He only left for Ukraine in April 2022 – weeks after Azovstal was surrounded by Russian forces. So it would have been impossible for him to be captured in Azovstal.

Read more : Did Russia Capture Canadian General Cadieu In Azovstal?!

Now even their new claims are being proven false.

The months-long investigation into those sexual assault charges was completed, and he was formally charged with sexual assault on 15 June 2022.

According to the Ottawa Citizen, General Cadieu was informed of the charges, and he indicated in an email from Ukraine that he was “making arrangements to return to Canada from Ukraine“.

Yet again – Russian and Chinese propaganda have proven to be false.

Not only is former General Trevor Cadieu still not captured by Russian forces, he is arranging to return to Canada to face two sexual assault charges.

No NATO soldiers or generals were caught fighting in Ukraine, because there are no NATO soldiers or officers in Ukraine.

All NATO forces that were helping to train Ukrainian soldiers were pulled out before the Russian invasion began.

Read more : Did Russia Capture NATO Officers After Fall Of Azovstal?!

Russia is having trouble defeating Ukraine because it has a shitty army, not because thousands of NATO soldiers and officers are fighting with the Ukrainians.

No amount of fake news will change the fact that over 30 thousand Russian soldiers have been killed by the Ukrainians – twice as many Russia lost in their invasion of Afghanistan.

No amount of fake news will also change the fact that Russia lost over 1,500 tanks, and over 3,700 armoured fighting vehicles, as of 3 July 2022.

The Russian “special operation” is bogged down by tenacious Ukrainian defences, with nary a NATO soldier or officer in sight. Just a lot of NATO supplied weapons.

If NATO was truly involved, they would have rolled the piss-poor Russian army back into Russia. Instead, the Russian invasion of Ukraine has now stagnated into a slow artillery siege of the Donbas region.

Variants of this FAKE NEWS are now being shared in pro-Russia and pro-CCP websites and groups.

Please help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | MilitaryTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Are Western Media Covering Up Riots In US West Coast?!

Are the Western media covering up massive riots with looting and vandalism on the US West Coast?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Western Media Are Covering Up Riots In US West Coast!

People are sharing a video of a recent riot in America, claiming that Western media is actively concealing the news.

Allegedly, only the Chinese media and netizens are exposing the riots on the US West Coast by releasing such videos to show the world how decadent and lawless the United States really is.

The viral video is often shared with comments like these :

Protests, vandalism and looting rage across the west coast of US on 31/5 and 1/6/22 but not reported by CNN & BBC . Also not by Singapore’s CNA

Lawlessness in the country supposed to be icon of justice

这就是美国

This is America

 

Truth : Western Media Are Not Covering Up Riots In US West Coast!

This is yet another example of FAKE NEWS created and propagated by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), and pro-CCP netizens.

After investigating the viral video, here are the facts that I was able to ascertain…

Fact #1 : Video Was Recorded In Cleveland, Ohio

The viral video does not show riots in the US West Coast. I geolocated the precise location of this riot to East 4th Street (E 4th St.) in Cleveland, Ohio.

If you look closely at the video, you can spot these landmarks and their signboards :

  • Butcher and the Brewer (Old-World Cuts and Hand-Built Brews)
  • Windsor Apartments
  • Mabel’s BBQ
  • Society Lounge
  • Zocalo Tequileria
  • Flannery’s Pub
  • Buckeye Apartments

Those landmarks allowed me to precisely geolocate the entire video to that one street – East 4th Street in Cleveland, Ohio.

Fact #2 : Ohio Is A Midwestern State, Near The East Coast

Ohio is an American Midwestern state. But despite that classification, it is actually located next to the Eastern seaboard.

It is most definitely not on the US West Coast, which comprises of the states of California, Oregon and Washington.

I have no idea why the wumao would lie about the riot happening on the US West Coast. Perhaps, it is the American region most familiar to Chinese netizens, since it is located next to the Pacific Ocean.

Fact #3 : Cleveland Riot Happened In 2020

The video does not depict a riot that happened on May 31 and June 1, 2022. It actually showed people rioting over the death of George Floyd on June 2, 2020 – two years ago.

Chinese netizens may not be aware, but people in the United States are allowed to participate in peaceful protests, like the 2020 protests against police brutality and racism, epitomised by George Floyd’s death.

But violent riots are against the law, and so 99 people were arrested in the 2020 Cleveland riots.

Fact #4 : There Are No Riots Happening On The US West Coast

Just in case Chinese netizens are “confused”, there are no riots happening on the US West Coast, at the end of May or early June 2022.

There are no acts of vandalism or looting raging across the US West Coast, which is precisely why there is ZERO COVERAGE of these riots.

No one is covering these riots because they did not happen. This is just Chinese disinformation using a legitimate video from two years ago.

Fact #5 : Western Media Covered The Cleveland Riots

Unlike in China, where the media is muzzled and “inappropriate news” are censored, Western media are under no such restrictions.

If there are riots in the United States right now, you can be sure they would be covering it. Bad news sells best, after all!

The truth is – the Western media covered the Cleveland riots extensively… when it happened in 2020! In fact, you can see a man who looks like a press photographer taking photos in the viral video.

Fact #6 : Video Is Part Of Wumao Disinformation

This isn’t the first real video being used in a wumao disinformation campaign, to drive the narrative that the United States is in a perpetual state of anarchy.

I have personally fact checked many videos and stories that were deliberately spread by the wumao as part of their disinformation campaign :

So why are the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), and pro-CCP netizens promoting such videos and stories?

More importantly – why is the Chinese government spending money on such disinformation campaigns?

While you ponder on those questions, watch out and be wary of similar videos and stories being spread in Chinese and pro-CCP groups.

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Photo + Video | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did This American Man Harass Chinese Female Tourists?!

Did an American man harass Chinese female tourists, telling them to go back to China?!

Take a look at the viral video, and find out what the facts really are!

 

Claim : This American Man Harassed Chinese Female Tourists!

People are sharing a video of a man harassing two Asian females, as evidence of anti-Asian racism in the United States.

The video shows a man recording himself berating two Asian females on a beach, saying :

Go! Go! Take your dress and go from this country.

I hate Chinese. Fuck China. China, fuck you.

Translated from Turkish : You people made corona[virus] a thing, and now the economy is shit

 

Truth : He Is Not An American Man Harassing Chinese Female Tourists!

This is yet another example of FAKE NEWS created and propagated by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), and pro-CCP netizens.

After investigating this video, here are the facts that I was able to ascertain…

Fact #1 : Video Was Recorded In Cyprus

First, let me point out that this video wasn’t recorded in the United States. It was recorded at the Nissi Bay Beach in Cyprus.

In fact, I geolocated the precise location to a few metres south of the Petra Snack Bar, at the Nissi Beach Resort.

On the left is a screenshot at 0:15 of the video clip; and on the right is a picture of the Petra Snack Bar taken in October 2019 by Matthias Schelker, at almost the same position!

You can see the same white Petra Snack Bar signboard, and stairs leading up to the cafe; as well as the red Life Guard shack.

Fact #2 : Man In Video Is Not American

The man in the video is not American. Even though he asked the ladies to “go from this country“, he’s not even a citizen of Cyprus!

He’s actually a Turkish citizen called Taner Tolga Tarlacı, who is living in Cyprus because he was sentenced to 18-20 years of jail in Turkey for a variety of small crimes.

Allegedly, he learned about the arrest warrant on a ferry from Cyprus to Turkey, and literally jumped off the ship and swam back to Cyprus to avoid arrest!

Fact #3 : Taner Creates Controversial Videos

Taner is actually a minor Turkish celebrity, after participating in Turkish Got Talent and Survivor Turkey (Survivor Türkiye). Since then, he has been creating controversial or crazy videos… and even porn!

He is notable for bizarre antics, so much so, he allegedly got his own TV show cancelled when he chased his guests with a fire extinguisher on its first episode!

So it is possible he recorded the video to “go viral”, which is why he made sure he figured prominently in it.

Fact #4 : The Ladies May Not Even Be Chinese!

When Taner told the Asian ladies to leave the beach, you can hear the lady who was standing up say, “Yeah, okay” in what sounds like an American accent.

In any case, there is no way to know if the ladies are Chinese citizens as alleged. They could be Japanese or Korean, or ethnic Chinese people from other countries.

Fact #5 : The Video Was Allegedly Taken In 2020

According to several netizens, the video was allegedly taken early in the COVID-19 pandemic, circa 2020.

I brought this up because people are claiming that this is a new video in various websites, social media and even WhatsApp.

Please help us fight fake news – SHARE this article, and SUPPORT our work!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact CheckTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did US Biolabs In Ukraine Create COVID-19 Virus?!

Did Russia just prove that US biolabs in Ukraine created the COVID-19 virus?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : US Biolabs In Ukraine Created COVID-19 Virus!

People are sharing this message on WhatsApp, claiming that Russia has proven that US biolabs in Ukraine created the COVID-19 virus!

It’s rather long, and we removed the links, so feel free to skip to the next section for the facts!

America and Ukraine must pay for damages & life lost for the creation of Covid19 pandemic

Russia is presenting its case to the world on the U.S. Biolabs in Ukraine— along with China, Brazil, Mexico & India, calling for an immediate investigation. U.S. DS is in a panic state, denying it & does not want an investigation.

The DS U.S. doesn’t want an investigation. 3.2 BILLION people in China, India, Brazil, Mexico & Russia — nearly half of the world’s population are calling for an investigation into the U.S. for bioweapon facilities. UN, US, Nato will be found guilty of these crimes. BIG CHANGES are happening. These entities will be dissolved.

 

Truth : US Biolabs In Ukraine Did NOT Create COVID-19 Virus!

This is yet another example of FAKE NEWS created and promoted by pro-Russian and pro-CCP netizens, including the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

It is really a hodgepodge of different false claims that try to shift the blame for the COVID-19 pandemic from China to the United States, while offering Russia a “legitimate reason” to invade Ukraine.

Fact #1 : UN Members Did Not Call For Investigation

On 11 March 2022, Russia accused the US and Ukraine of plotting to use migratory birds, bats and insects to spread pathogens across Europe.

The Russian permanent representative to the UN, Vasily Nebenzya, however, provided no actual evidence to back up those claims.

The fake news falsely claimed that China, Brazil, Mexico and India called for an immediate investigation. Only China called for “clarification” by the US and Ukraine, in an attempt to support Russia’s claims.

The UN High Representative for Disarmament, Izumi Nakamitsu, said that the United Nations was “not aware of any biological weapons programme” in Ukraine.

The UN Security Council certainly did not call for any investigation. In fact, many UN members publicly said that they are worried that it was a pretext for Russia to use its own biological / chemical weapons.

Fact #2 : US Does Not Have Biological Labs In Ukraine

Igor Kirillov, the Chief of the Russian Radiation, Chemical, and Biological Protection Force, claimed that the US has 30 biological weapons laboratories in Ukraine.

The truth is – they are Ukrainian biological laboratories, some of which receive financial and other support from the US, the European Union and the World Health Organisation (WHO).

This is not unique to Ukraine – biological labs in many countries receive similar support from the US, EU and the WHO.

Read more : Does US Have Biological Warfare Labs In South Korea?!

Fact #3 : Biological Labs Are Essential To All Countries

Biological labs do not conduct biological warfare research, because that is banned in 183 countries under the Biological Weapons Convention (BWC).

Instead, they are on the forefront of a country’s biosecurity defences, and are absolutely essential in developing tests and cures (including vaccines) for new and emerging diseases, like the SARS-CoV-2 virus that causes COVID-19.

In fact, both Russia and China have a number of biological labs, including the famous Wuhan Institute of Virology, which is located right at the epicentre of the first COVID-19 outbreak.

It would be hypocritical (and intentionally?) misleading for both Russia and China to demonise biological labs. After all, they are ESSENTIAL to every country’s national security, including their own.

Fact #4 : Biological Threat Reduction Program Is Designed To Reduce Threats

Igor Kirillov’s “evidence” of US biological warfare program in Ukraine centred around the “Biological Threat Reduction” program.

Just in case the name isn’t descriptive enough, the Biological Threat Reduction Program is a US Department of Defense initiative to counter the threat of infectious diseases, whether they are deliberate, accidental or natural.

The program aims to counter biological threats in a partner country, at the source, before the threat can reach the homeland of impact U.S. Armed Forces or allies.

The program also prevents proliferation by cooperating with partner countries to eliminate their biological weapons, associated materials, and production facilities.

In other words, the bioweapon programme that Kirillov was ranting about is designed to identify and prevent or mitigate threats from biological weapons, as well as natural diseases.

I should also point out that whatever Kirillov mentioned was already publicly stated on the US Embassy in Ukraine’s website.

Read more : Secret NATO Headquarters Under Azovstal Exposed?!

Fact #5 : US Biological Threat Reduction Program Started In Russia

The US Biological Threat Reduction Program actually started in Russia in 1998.

Russia was the program’s original partner country, and the Program spent the first ten years working with former Soviet Union partner countries.

The Russians are fully aware of what the US Biological Threat Reduction Program is all about, so their claims are outright, shameless lies.

This is even more egregious when they personally benefited from the Program for so many years, at the US government’s expense.

Fact #6 : WHO Warned Ukraine About Risk From Russian Bombing

All biological labs have to work with pathogens, which are by nature, dangerous. That is their purpose. A biological lab without pathogens would be like an airport without airplanes.

It is only logical for the WHO to remind Ukraine that they should destroy their samples of pathogens at their biological labs, after Russia invaded them.

Russian bombing could inadvertently or intentionally “free” those pathogens from their laboratory storage facilities, and disperse them into the nearby area.

Not only would that be dangerous for the nearby population, it could serve as a pretext for Russia to use its own biological or chemical weapons to “retaliate”.

Fact #7 : COVID-19 Pandemic Originated In China

China has repeatedly tried to “tai-chi” (shift) the blame for the COVID-19 pandemic to other countries, like the United States, and more recently – Ukraine.

But the truth is – the COVID-19 virus originated in Wuhan, China. The first cases were reported there, not in the United States or in Ukraine.

If the SARS-CoV-2 virus was created in Fort Detrick or the Azovstal laboratory, the cities of Maryland or Mariupol would have been the epicentre of the COVID-19 pandemic, not Wuhan.

Genomic analyses of COVID-19 variants also proved that SARS-CoV-2 did indeed originate in China.

This does not mean China should be blamed for COVID-19. It only means that it is wrong for the Chinese to repeatedly blame other countries for the virus.

Read more : Did COVID-19 Leak From Gilead Sciences Lab In Fort Detrick?

This FAKE NEWS is being shared by pro-Russia and pro-CCP netizens.

Please help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Health | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did Russia Shoot Down NATO Jets + Helicopters In Ukraine?!

Did Russia just shoot down NATO jet fighters and helicopters that were sent to help Ukraine?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Russia Just Shot Down NATO Jets + Helicopters In Ukraine!

People are sharing a video created by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), which claim to be evidence of NATO jet fighters and helicopters being shot down by Russia while trying to help Ukraine.

The video has an overlay that says, “Only China has the privilege to watch the live video, not even the western countries and the world.“, and it is accompanied by this message :

☝️Nato sent their jet fighter & Helicopter to help Ukraine, as soon as they entered the border, they were attacked by the Russian missile. not a single one escaped. only the Chinese media reported that news, non in the West.
☝️Nato 战机jet fighter & Helicopter 去幇助鸟克兰一进入边畍就被俄羅斯飞彈打的一个都跑不掉, 只有中國媒體才能報導西方沒有。

 

Truth : Russia Did Not Shoot Down NATO Jets + Helicopters In Ukraine!

This is yet another example of FAKE NEWS created Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), and spread by pro-CCP and pro-Russian netizens and groups.

Fact #1 : That Video Was From A Video Game

The viral video does not show actual combat in Ukraine. It is really nothing more than a compilation of two gameplay videos from the game, ArmA 3.

ArmA 3, which is also known as ArmA III or Armed Assault 3, is an open-world, military tactical shooter game by Bohemia Interactive.

The first half of the video was cropped from an ArmA 3 video called “Combat Helicopter shot down by Missile – 4 Tanks Blown Up – Milsim – ArmA 3” – from 0:11 to 2:08, cutting off just before the videos says “Subscribe for more!“.

Fact #2 : The Original Video Is Blocked In China

Ironically, the original ArmA 3 gameplay videos that the viral fake video used are hosted on YouTube, which is blocked in China.

So the overlay claiming that “only China has the privilege to watch the live video” is not only false, it is a sad reminder of the censorship in China.

The truth is – only people in China have the “privilege” of being lied to using a fake video that is easily available to the rest of the world.

Fact #3 : That Was A Russian Helicopter

We can’t tell what anti-aircraft missiles were fired at the beginning of the video, but we can easily see that they were fired at a Russian helicopter.

Anyone who watched a Rambo movie or two would easily recognise the distinctive shape of the Soviet Union’s “flying tank” – the Mil Mi-24 helicopter, which is also known as Mi-25 or Mi-35.

Fact #4 : That Was A Russian Tank

At around 1:00 of the video, it zooms in into a tank before it is destroyed by a missile.

The tank profile is also easily recognisable as a Russian tank, most likely the T-80 main battle tank.

Fact #5 : That Was An American TOW Missile

At around the 1:44 mark in the fake video, you can see that the soldier and the missile launcher that destroyed one of the tanks.

That is the M220 launcher for the American TOW BGM-71E anti-tank missile, not a Russian missile launcher.

In other words – the video does not show Russian forces destroying NATO tanks and helicopters. It actually shows US forces in the ArmA 3 game shooting down Russian tanks and helicopters.

Here is a comparison of the screenshot (left) and the frontal aspect of the same TOW missile launcher in the ArmA 3 game.

Fact #6 : There Are No NATO Forces In Ukraine

NATO Allied Land Command confirmed that “there are no NATO forces or leaders in Ukraine in any capacity“.

While NATO nations are sending financial and military aid to Ukraine, no NATO soldiers or leaders are deployed to the country.

So the claim that NATO sent jets and helicopters to help Ukraine fight off the Russian invasion is false.

Fact #7 : NATO Refused To Send Aircraft Into Ukraine

NATO also repeatedly refused to create a No-Fly Zone over Ukraine, despite President Volodymyr Zelenskyy pleading for one.

That’s partly because the anti-aircraft missiles NATO countries supplied have successfully prevented Russia from achieving any kind of air superiority in Ukraine.

NATO has also publicly stated that they want to avoid a direct confrontation with Russia, which could lead to a continent-wide conflict.

That is also why they refused to send Ukraine jet fighters to replace those destroyed by Russian attacks.

The claim that NATO is sending jet fighters and helicopters to help Ukraine is bullshit.

Read more : Did NATO Promise Not To Expand One Inch Further East?!

Please watch out for similar fake news created by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛)!

Help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out, and support our work!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | MilitaryTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

This Viral Photo Of Luxembourg PM + His Wife Is FAKE!

The viral photo of the Luxembourg Prime Minister and his wife is FAKE!

Here is what you need to know about that viral photo!

 

Claim : This Is Luxembourg PM Xavier Bettel + His Wife!

People have been sharing this viral photo since 2019, but it is going viral again in pro-Russia and pro-CCP groups.

Prime Minister of Luxembourg Xavier Bettel arriving for a function with his wife,Gauthier Destenay.

卢森堡总理和他妖艳的妻子,留着胡子穿 着鱼尾裙,很fashion,你觉得呢?

The Prime Minister of Luxembourg and his coquettish wife, with beards and fishtail skirts, are very fashionable, what do you think?

卢森堡首相贝泰尔携”夫人”昨天抵京,开始对华访问。这是全球首个首相同性恋, 可拭目以待!!

Luxembourg Prime Minister Bettel arrived in Beijing yesterday with his “Madame” and started his visit to China. This is the world’s first gay prime minister Can wait and see! !

 

Truth : That Viral Photo Of Luxembourg PM + His Wife Is FAKE!

This is yet another example of FAKE NEWS designed to disparage the LGBT community and/or European / NATO leaders.

The very fact that this claim was resurrected from 2019, after Europe heavily sanctioned Russia for invading Ukraine, tells us that this is hardly coincidental.

In any case, here are the reasons why this is NOT a photo of the Luxembourg Prime Minister Xavier Bettel, or his wife.

Fact #1 : Xavier Bettel Is Married To Gauthier Destenay

Xavier Bettel is Luxembourg’s first openly gay Prime Minister, and he married his partner, Gauthier Destenay, a Belgian architect.

Bettel and Destenay had been civil partners since 2010, but was able to marry each other on 15 May 2015 – a year after the Luxembourg Parliament approved same-sex marriage.

Here are the real photos of Luxembourg Prime Minister Bettel (right) with his partner, at their town hall wedding.

Luxembourg’s Prime Minister Xavier Bettel, right, puts his hand around the shoulder of his partner Gauthier Destenay after their marriage at the town hall in Luxembourg, on Friday, May 15, 2015. The marriage comes one year after the parliament approved legislation to turn Luxembourg into an increasing number of countries allowing for same-sex marriages. Bettel and Destenay have been civil partners since 2010. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

Fact #2 : That Was Photo Of Conchita Wurst + Andre Karsai

The viral photo is actually of famous Austrian singer and drag queen, Conchita Wurst, and her business manager and the executive director of her company, Andre Karsai.

Conchita is actually the drag queen persona of Thomas Neuwirth, with a fictional backstory – Conchita was born in the mountains of Colombia, and married to French burlesque dancer Jacques Patriaque (Neuwirth’s actual friend)

He says this Conchita Wurst persona is similar to Beyoncé’s Sasha Fierce alter-ego, and uses it as a way to protect his private life.

Neuwirth is gay but not a trans woman. He uses the he/him pronouns when referring to himself, but uses she/her to describe his Conchita Wurst character.

Conchita Wurst is best known for winning the Eurovision Song Contest 2014. She also had a cameo in the 2020 movie, Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga.

Here is an interesting fact about the character’s name. Conchita is a Spanish slang word for vagina, while Wurst is a German slang word for penis. So Conchita Wurst literally means vagina penis!

In 2019, Neuwirth introduced a new mononymous persona called WURST, which would allow for a “more masculine expression”.

Fact #3 : That Photo Was Taken At 2019 Vienna Opera Ball

The viral photo was taken at the Vienna Opera Ball that took place 28 February, 2019, by Jeff Mangione of Kurier magazine.

Here is Conchita Wurst with the Austrian Minister of Justice, Dr. Josef Moser.

And here was her Instagram post at Wiener Opernball 2019 :

Fact #4 : Luxembourg PM Bettel Visited China Twice

As Prime Minister of Luxembourg, Bettel paid two official visits to China :

  • 11-14 June 2017 : Bettel visited China together with two ministers.
  • 27-28 March 2019 : Bettel visited China to witness the signing of several bilateral agreements, and to speak at the Boao Forum for Asia.

There is no evidence that his partner, Destenay, ever accompanied him on his trips to China.

Just in case Chinese netizens are “confused”, let me be clear – that viral photo was not taken in China, during Bettel’s official visit.

Here is an actual picture from Bettel’s official visit to China in 2017.

This photo is being circulated in pro-Russia and pro-CCP groups, as a way to both disparage LGBTQ people and EU / NATO leaders during the Russian invasion of Ukraine.

Please help us fight such fake news – SHARE this fact check out, and SUPPORT our work!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did Russia Capture US Admiral Eric Olson In Azovstal?!

Did Russian forces just capture former US special ops commander, Admiral Eric Olson in Azovstal, Ukraine?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Russia Captured US Admiral Eric Olson In Azovstal!

People are sharing pictures of US Admiral Eric Olson, purportedly showing him being captured by Russian soldiers in the Azovstal steelworks in Ukraine.

Here is a sample of claims that are circulating with these pictures :

US Admiral Eric Olson (Highly decorated special ops commander) born in #Tacoma , Wa USA captured in #Azovstal #Mariupol #BREAKING

Over the past 24 hours, more than 250 militant soldiers barricaded in the Azovstal factory in Mariupol have laid down their arms and surrendered. This was announced by Defense Ministry spokesman Igor Konashenko .

Read more : Did Russia Capture NATO Officers After Fall Of Azovstal?!

 

No Evidence Russia Captured US Admiral Eric Olson In Azovstal!

Bearing in mind that it is impossible to prove that something does not exist (Russell’s teapot), I can safely say that there is NO EVIDENCE that Russian forces actually captured US Admiral Eric Olson in Azovstal.

In fact, here are the reasons why it is virtually impossible for Russia to have captured him in the besieged Azovstal steelworks in Ukraine.

Fact #1 : Admiral Olson Retired More Than A Decade Ago

Admiral Eric Thor Olson retired as the eight commander of US Special Operations Command (USSOCOM) on August 22, 2011.

He has an impressive military record, graduating as a Navy SEAL in 1974 before working his way up to becoming the first SEAL to ever be appointed Admiral, and the first naval officer to head USSOCOM.

However, his days of picking up a gun to fight in the tunnels beneath the Azovstal steelworks is long past. It would be absurd to claim that he took up arms to defend Azovstal.

Born on 24 January 1952, he is just over 70 years old, and had already retired from active duty for more than a decade. He is currently the President and Managing Member of ETO Group, LLC.

Fact #2 : Photo Does Not Show Admiral Olson

The photo that has gone viral does not show Admiral Eric Olson amongst 264 Ukrainian soldiers who were evacuated on Monday, 16 May 2022.

That was a photo taken by Alexey Maishev of Ukrainian prisoners of war in Luhansk, with the caption :

Ukrainian prisoners of war attend an event in memory of those killed in Luhansk People’s Republic as a result of shelling in 2014, in Luhansk, LPR.

Read more : Secret NATO Headquarters Under Azovstal Exposed?!

Fact #3 : Photo Was Taken In Luhansk One Month Earlier

The photo was taken in Luhansk, not Azovstal. Luhansk is about 300 km away from the Azovstal steel plant.

Even if this is a photo of captured NATO officers (it’s not), they would have been held in Donetsk, which is much closer at 113 km.

Maishev also took the photo on 14 April 2022 – more than a month before the first batch of Ukrainian soldiers were evacuated from Azovstal.

Fact #4 : Russia Surrounded Mariupol Since 2 March 2022

While no one really knows where Admiral Eric Olson is right now, it would be quite impossible for him to enter Mariupol as it was one of the first Ukrainian cities to be attacked by Russian forces.

Even if he was “consulting” the Ukrainians, he would have been evacuated in the first few days of the Russian invasion, if not earlier.

Mariupol was completely surrounded by 2 March 2022 – 7 days after Russia invaded Ukraine, making it impossible for anyone to leave, or get into the city.

Fact #5 : Russians Would Have Paraded Olson

If Russian forces did indeed capture Admiral Olson, they would have paraded him on Russian TV, just like they did with two British volunteers they captured – Shaun Pinner and Aiden Aslin.

Yet the Russians did no such thing. In fact, the only “sources” of these claims are a French blog, and random people on Twitter, Telegram and WhatsApp.

There is simply no evidence of Admiral Olson being captured by Russian forces. Never mind a video clip, they don’t even have an actual photo.

Read more : Did Russia Capture US General Roger Cloutier In Mariupol?!

Fact #6 : There Are No NATO Forces In Ukraine

NATO Allied Land Command told BBC reporter Alistair Coleman that “there are no NATO forces or leaders in Ukraine in any capacity“.

While NATO nations are sending financial and military aid to Ukraine, no NATO soldiers or leaders are deployed to the country.

So the claim that NATO officers were also captured is false. If any NATO officer was captured, again – you can be sure that the Russians would have paraded them on TV.

Fact #7 : Russia Never Captured Any NATO Officer

I should also point out that Russian authorities did not claim to have captured any NATO officer in Ukraine.

Such extraordinary claims require extraordinary evidence, and so far, there is ZERO evidence any NATO officer is present in Ukraine, never mind captured by Russian forces.

In fact, this fake story is part of the false NATO forces narrative that have proven to be false at every instance :

IMHO, Russia is pushing this narrative to shift the blame for losing thousands of tanks and armoured vehicles, and almost 30,000 soldiers to the much smaller Ukrainian army.

It could not have been the Ukrainian army that did this to the much vaunted Russian army. It must have been NATO!

Variants of this FAKE NEWS are now being shared in pro-Russia and pro-CCP websites.

Please help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | MilitaryTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Was Pfizer Vice President Arrested For Vaccine Scandal?!

Was Pfizer Executive Vice President Rady Johnson just arrested for concealing damaging data on their COVID-19 vaccine?!

Take a look at the viral claims, and find out what the facts really are!

 

Claim : Pfizer Vice President Arrested For Vaccine Scandal!

Pro-CCP netizens and groups are claiming that Pfizer Executive Vice President Rady Johnson was just arrested for concealing damaging data for their COVID-19 vaccine.

Here are two examples that were shared on WhatsApp.

輝瑞公司執行副總裁拉迪約翰遜在家中被捕,並被聯邦特工指控犯有多項欺詐罪。他已被拘留,正在等待保釋聽證會。輝瑞公司發布了 1,000 份機密文件,顯示了實驗疫苗的真正風險。

由於 Rady 被捕,#pfizerdocuments 話題標籤已開始在 Twitter 上流行起來。多位名人現在呼籲逮捕輝瑞的其他員工。
Rady Johnson, the executive Vice President of Pfizer, has been arrested at his home and charged with multiple counts of fraud by federal agents. He was taken into custody and is awaiting a bail hearing. This comes as 1,000s of classified documents from Pfizer were released, showing the true risks of the experimental vaccine.

As a result of Rady’s arrest, the hashtag #pfizerdocuments has started trending on Twitter. Multiple celebrities are now calling for other employees at Pfizer to be arrested.

It is now confirmed that Pfizer’s Vice President is being arrested as this vaccine kills many..I already say almost daily that consume the strongly alkaline Negative Ion drinking water and let the features of the machine clear out the toxin and poison before it affects your organs and kill you…

If I post this on Facebook I will be BAN again as all we hear are lies and hiding the truth about the Risk after vaccination…

 

Truth : Pfizer Vice President Was NOT Arrested For Vaccine Scandal!

This is yet another example of FAKE NEWS being propagated by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), and here are the reasons why…

Fact #1 : Rady Johnson Was Not Arrested

Let me be clear – Pfizer Executive Vice President Rady Johnson was not arrested, period.

His arrest would have been worldwide news, especially if it’s related to the COVID-19 vaccine.

Pfizer is also a public-listed company on the New York Stock Exchange, and they are required to announce his arrest publicly, and to investors.

Yet, not a single press outlet published this incredible story? That’s because IT NEVER HAPPENED…

Remember the fake story of how Pfizer CEO Albert Bourla was arrested by the FBI for fraud? Or how the NYSE delisted Pfizer??

Read more : Was Pfizer CEO Arrested For Fraud By FBI In #PfizerGate?
Read more : Did NYSE Just Delist Pfizer Over Vaccine Scandal?!

Fact #2 : Vancouver Times Is Known For Creating Fake News

These fake stories circulated by the wumao are based on a Vancouver Times story, and both versions included a link to that article (which I removed).

Vancouver Times is a “content aggregator” (copy and paste) website that is known for creating fake news to generate more page views and money.

To look legitimate, they copy and paste news from legitimate news organisations. To drive traffic, they create fake news masked as satire.

They revealed their true nature in their About Us section, hidden at the very bottom of the page, after a long list of comments.

Vancouver Times is the most trusted source for satire on the West Coast. We write satirical stories about issues that affect conservatives.

We are not affiliated with the mainstream media (CBC, CTV etc.) in any way, and any similarities between our content and the work of the MSM is purely coincidental.

Earlier, they also created and propagated the fake story that Gilbert Gottfried’s wife said that he was killed by the COVID-19 vaccine. That’s nonsense, of course.

Read more : Did Gilbert Gottfried Die From COVID-19 Vaccine?!

Fact #3 : Pfizer Did Not Conceal Data

The fake news builds upon the longstanding fake news that the Pfizer fought to conceal data from their COVID-19 vaccine trial.

The truth is – Pfizer submitted those documents at the end of 2020, to health authorities across the world like the US FDA, the European Medicines Agency, the Australian TGA, etc. for their approval.

Their Phase 3 results were also confirmed by ongoing pharmacovigilance data collected by each country’s health authority – their COVID-19 vaccine is safe and effective.

In fact, the Pfizer trial data are being progressively released by the US FDA, despite the PHMPT’s false claim that they were trying to hide them for 75 years.

Read more : Did FDA Ask For 75 Years To Release Pfizer Vaccine Data?

Fact #4 : Pfizer Documents Did Not Reveal Any Wrongdoing

The fake news builds upon the longstanding fake news that the Pfizer documents revealed damning evidence of wrongdoing.

  • A Texas judge forced Pfizer to release 9 pages of vaccine side effects : False
  • The Pfizer vaccine documents revealed 1,291 side effects : False
  • Pfizer tried to hide documents showing 158,000 vaccine adverse effects : False

The truth is – the released Pfizer documents did NOT show any evidence of fraud or deception in the COVID-19 vaccine trials.

In fact, the “bombshell” Pfizer document that people keep talking about actually shows that they looked for 1,291 adverse events in over 158,000 reports, and found “no new risks” from the vaccine.

Hence, it is absurd for any Pfizer executive to be arrested for vaccine fraud. There is simply no evidence of any COVID-19 vaccine scandal.

Read more : Why Adverse Events of Special Interest Are NOT Side Effects!

 

Why Would Wumao Lie About Pfizer VP Getting Arrested?

This fake scandal appears to be part of the disinformation campaign conducted by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) and/or pro-CCP netizens.

The wumao have been actively targeting Western COVID-19 vaccines, particular the Pfizer-BioNTech mRNA vaccine, since it was approved in December 2020.

Their disinformation campaign appears to be focused at maligning Western vaccines in favour of Chinese vaccines from Sinovac and Sinopharm, which have a hard time competing against far more efficacious vaccines from Pfizer, Moderna, AstraZeneca, etc.

Fake news like this have helped promote the idea that Chinese vaccines are better, despite evidence to the contrary.

Please help us fight such malicious fake news – SHARE this fact check far and wide!

Read more : Pfizer vs Sinovac : Which Is Better Against Omicron Variant?

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | HealthTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Does US Have Biological Warfare Labs In South Korea?!

Is the US conducting biological warfare experiments at their secret labs in South Korea?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : US Has Biological Warfare Labs In South Korea!

Official Chinese state media outlets like Xinhua,  People’s Daily, China Daily, and their 50 Cent Army (wumao, 五毛) are claiming that the US is conducting biological warfare experiments at their secret labs in South Korea.

Note : It’s a long post, so please feel free to skip to the next section for the facts…

China Daily Fri, Apr 15, 2022

US biolabs create fear in South Korea
XINHUA

SEOUL — South Koreans are gripped with fear over the prospect that US biological weapons laboratories operated by the US Forces Korea, or USFK, will transform the country into Washington’s “overseas hub” for biological warfare experiments.

The United States has flouted international conventions by steadily advancing its germ warfare program in the country. It sees South Korea as a country “friendly” enough to let the US military test lethal toxins without institutional hurdles.

 

Truth : US Does NOT Have Biological Warfare Labs In South Korea!

Now, I must first point out that it is impossible to prove a negative – that something that doesn’t exists, doesn’t actually exist.

But based on a complete lack of evidence, this is yet another example of Chinese propaganda warfare, and here are the reasons why…

Fact #1 : This Story Has Been Repeated Since 2020

A quick check shows that the Chinese state media have been promoting the story of the US biological warfare labs in South Korea since April 2020, if not earlier.

So this story isn’t new. It was repeated in July 2020, and then in August 2021, before the current slew of coverage in March and April 2022.

Fact #2 : No Evidence Of US Biological Warfare Lab In South Korea

Despite waxing lyrical about the US military conducting biological warfare experiments in their South Korea labs, the Chinese state media offered ZERO evidence.

There is no evidence of biological warfare experiments being conducted in South Korea, and there is no evidence of US setting up laboratories for the research and development of such weapons.

Fact #3 : Anthrax Was Sent To 9 US States, Australia + Canada Too

Chinese state media claimed that US biological warfare experimentation was “exposed” when live anthrax samples were sent to the Osan Air Base in South Korea.

The truth is – the same anthrax samples were sent to 51 laboratories in nine US states, as well as Australia, Canada and South Korea.

So the claim that US sent anthrax to South Korea because they let the US military “test lethal toxins without institutional hurdles” is nonsense.

This incident was covered widely by the global press, so it is peculiar that Chinese state media would (intentionally?) misinform their readers.

Fact #4 : Anthrax Samples Were Used For Tests

These anthrax samples were mailed to those laboratories as part of ongoing efforts to develop field tests for anthrax.

These tests are usually conducted using dead samples of anthrax, because live anthrax would obviously be a biosecurity risk.

Fact #5 : Anthrax Samples Were Supposed To Be Dead

What the Chinese state media won’t tell you is that those anthrax samples were supposed to be dead.

In March 2014, the Dugway Proving Grounds – a US Department of Defense laboratory which conducts biosecurity research – irradiated a batch of anthrax samples with gamma rays to kill them.

In April 2015, they mailed the “dead” anthrax samples to 51 labs in the US, Canada, Australia and South Korea, by commercial postal services because the samples were supposed to be completely “dead”.

This incident was covered widely by the global press, so it is peculiar that Chinese state media would (intentionally?) misinform their readers.

Fact #6 : US Military Was Unaware Anthrax Samples Were Active

What the Chinese state media will also “forget” to tell you is that the US military was unaware that the anthrax samples were still active.

It was a commercial laboratory in Maryland that alerted the Pentagon on 22 May 2015, after they discovered that their sample had some active spores.

As CDC spokesperson Jason McDonald explained, the samples were quickly transferred to the CDC :

The samples are being carefully transferred to the CDC in Atlanta. They are starting to arrive, but cautioned that the samples need five more days to grow before officials can determine if they contain live anthrax.

While this was a deeply concerning accident that could have been disastrous, it was most definitely not an attempt to conduct biological warfare experiments in South Korea.

This incident was covered widely by the global press, so it is peculiar that Chinese state media would (intentionally?) misinform their readers.

Officials from the South Korea-U.S. joint working group conduct an on-site inspection of a laboratory at Osan Air Base, Gyeonggi Province, Thursday, about 70 days after the Pentagon admitted that live anthrax samples were accidently delivered there. / Joint Press Corps

Fact #7 : Anthrax Sample In South Korea Was Destroyed

The anthrax sample in South Korea was quickly destroyed, even though there was no evidence it was still active – the batch was simply assumed to have not been sufficiently irradiated.

The military destroyed the anthrax on Wednesday after the sample, which was thought to be inactive, was suspected of being live. None of the personnel in contact showed signs of exposure. But they were given exams, antibiotics, and in some cases, vaccinations.

The military stresses there was no risk to the public. The exposure happened in a contained lab environment on the Osan Air Base, which is 65 miles south of Seoul. It’s one of a number of bases that houses the estimated 28,000 American military personnel based in South Korea.

Fact #8 : No One Got Sick

Four lab employees in the states of Texas, Delaware and Wisconsin, as well as 22 military and civilian personnel at the Osan Air Base, were given antibiotics as a precaution.

However, no one got sick from the potential exposure to the anthrax spore samples. I have to stress – there was no actual evidence that anyone got infected by those anthrax samples.

Fact #9 : Anthrax Is Naturally Found In Soil

Despite its fearsome reputation, anthrax is a disease caused by bacteria known as Bacillus anthracis, that is naturally found in soil, and commonly affects domestic and wild animals.

While people can get infected by breathing in its spores, it usually does not spread from human to human.

As long as the anthrax samples were not being weaponised, the US did not contravene the Biological Weapons Convention.

The use of dead anthrax samples to develop or improve or certify tests for anthrax most certainly do not contravene the Biological Weapons Convention.

Fact #10 : USFK Must Report To Korea CDC When Importing Biological Agents

The South Korea-US Status of Forces Agreement (SOFA) was revised in 2015 to mandate that the USFK must file a report with the Korea Centers for Disease Control and Prevention (CDC) when importing any biological agents, including inactivated biological agents.

So the claim that the US military can bring in biological materials without informing the South Korean government is no longer true since 2015.

It is interesting that Chinese state media are still (intentionally?) not aware of that development…

Fact #10 : JUPITR Was Designed To Detect Biological Threats

Chinese state media claim that US biological warfare experiments are being conducted under the JUPITR program.

That’s nonsense, because JUPITR (Joint United States Forces Korea Portal and Integrated Threat Recognition) is a bio-surveillance program.

JUPITR was set up to monitor for biological threats posed by North Korea, using new bio-surveillance analysis equipment like :

  • BioFire Film Array, which can process Dry Filter Unit samples in 5-6 hours, instead of several days
  • IQuum Liat, which is a sample-to-result molecular diagnostic system
  • 3M Focus

To be clear – JUPITR does not involve biological warfare experiments.

JUPITR Biosurveillance Station

Fact #11 : JUPITR Ended Development In 2018

Interestingly, Chinese state media (intentionally?) forgot to mention that the development of the JUPITR program ended in 2018.

While its passive early warning capability remains in place, there has been no further work done on the JUPITR program since 2018.

So I have to wonder why they are still harping on JUPITR in 2022… Do they really have nothing new to report on?

Fact #11 : CENTAUR Was Designed To Detect Biological Threats

The Chinese state media also claim that US biological warfare experiments are being conducted under the CENTAUR program, which is also nonsense.

CENTAUR, which is short for “Capabilities to Enhance NBC Threat Awareness, Understanding & Response“, is an early warning system that looks for biological threats in South Korea.

To ensure that such a system works, the USFK (US Forces Korea) uses samples of dead pathogens (like the anthrax samples mentioned earlier) to test its detection capabilities.

The USFK has publicly announced that they do not use live samples for testing, after a few dozen people protested against the CENTAUR program.

We hold the health and safety of our service members, civilian employees, family members and Korean neighbors in the highest regard. The CENTAUR system is safe. USFK does not and has never used live agents for testing.

Photo credit : Yonhap

Fact #12 : Biological Warfare Banned In 183 Countries

Biological warfare has long been banned by the Biological Weapons Convention (BWC) that was signed on 10 April 1972, and came into effect on 26 March 1975.

As of January 2022 – 183 countries have become party to this treaty, which means they agreed to stop development, production, acquisition, transfer, stockpiling and use of biological weapons.

Fact #13 : Biological Labs Are Essential To All Countries

What the Chinese state media (intentionally?) don’t mention is that biological labs are a necessity in ALL countries.

Biological labs do not conduct biological warfare research, because that is banned in 183 countries under the BWC (see Fact #12).

Instead, they are on the forefront of a country’s biosecurity defences, and are absolutely essential in developing tests and cures (including vaccines) for new and emerging diseases, like the SARS-CoV-2 virus that causes COVID-19.

In fact, China itself has a number of biological labs, including the Wuhan Institute of Virology, which is located right at the epicentre of the first COVID-19 outbreak.

It would be hypocritical and (intentionally?) misleading for Chinese state media to demonise biological labs. After all, they are ESSENTIAL to every country’s national security, including China’s.

Read more : Did GSK Make COVID-19 In Their Wuhan Lab?

This fake news appears to be part of the disinformation campaign conducted by the Chinese state media and their 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Please help us fight such malicious fake news – SHARE this fact check far and wide!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Military | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

CNN Reporter Caught Faking Chinese Translation On TV?!

Was a CNN reporter caught lying on live TV about what a Chinese man really said?

Take a look at the viral video, and find out what the FACTS really are!

 

Claim : CNN Reporter Caught Faking Chinese Translation On TV!

A video clip showing a CNN reporter lying about what a Chinese man said on live TV is going viral again, together with this message :

All he said was, “I just finished dinner with friends and want to catch up on my texts.”
If you know Mandarin, you can see how CNN can make up their news.
I can’t believe CNN will go this low. 😤🤮

It originally went viral in February 2021, but is going viral again in May 2022 during the COVID-19 lockdown of Shanghai.

In the video, the CNN reporter is seen asking a Chinese man why he’s drinking by himself.

The man replied (in Chinese) that he just had dinner with friends and was now just taking a look at his phone.

However, the CNN reporter told the CNN anchor a completely different story,

“Jesus, you can see by the look on his face. This man told me that his family had been taken away, that his brother’s sick, and he can’t get out.”

“And the only thing that’s left to do is drink. And really, I can’t blame him. Poor guy.”

 

CNN Reporter Was Not Faking Chinese Translation Because…

… the truth is this video was edited, and is being used as Chinese propaganda.

In this video, we will show you why this video is NOT real, and is just another piece of Chinese propaganda.

The viral video clip is really a 29 second segment of a much longer video that runs 4 minutes and 19 seconds.

The original video was created by a UK student living in China, who calls himself Comerad James.

He stated clearly in his original video that he wanted to show how easy it was to make fake news.

Anyone watching his video can see that it was intentionally satirical, with the title CNN Global Bullcast, and his nickname there – Comerad James.

You can even see that both the CNN anchor and the CNN reporter are the same person – Comerad James himself.

And note that he even put in all sorts of Easter eggs – GME (GameStop) share price rising 9999%, and chyrons about public alcoholism spiralling out of control because Chinese citizens are giving up hope.

Comerad James created this video to satirise the “lack of integrity” of CNN and BBC in covering news on China.

Ironically, his video ended up being edited and used by Chinese propagandists to malign CNN’s integrity. So much for “integrity”.

The truth is major news organisations like CNN have fact-checkers and native speakers. Such a broadcast would have been caught very quickly, and they would have apologised for it.

If they didn’t, news of this would spread like wildfire and CNN would have been justifiably castigated online. Not just by Chinese citizens and Sinophiles, but also by other media outlets and the public in general.

On the other hand, Chinese propaganda outlets masquerading as news agencies like CGTN have never apologised or corrected themselves, even after they were caught lying.

Heck, the Chinese Foreign Ministry itself lied publicly to back up CGTN’s false claims.

When you see such videos, THINK TWICE before forwarding them. You could be helping to propagate Chinese fake news / propaganda.

Always be wary about fake videos and fake news created and propagated by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did China Lock Down Shanghai To Spite US Over Ukraine?!

Did China lock down Shanghai, not to fight COVID-19, but to spite US companies over the Ukraine war?

Take a look at the viral article, and find out what the facts really are!

 

Claim : China Locked Down Shanghai To Spite US Over Ukraine War!

People are sharing an article by Kanthan Pillay, which claimed that China locked down Shanghai not to fight COVID-19 but to spite US companies over the Russian invasion of Ukraine.

It’s a rather long post, so feel free to skip to the next section for the facts…

Shanghai Lockdown Not Because Of Covid -19!!

Two weeks after Russia’s forces moved into Ukraine, China locked down Shanghai.

Let me hit you with some bullet points:

More than 800 multinational corporations have regional headquarters in Shanghai . Among them, 121 are Fortune Global 500 companies, including Apple, Qualcomm, General Motors, Pepsico.

More than 70 000 foreign companies have offices in Shanghai. More than 24 000 of these are Japanese.

 

Truth : China Did NOT Lock Down Shanghai To Spite US Over Ukraine War!

I have read many conspiracy theories about China and the Ukraine War, but this has to be one of the stupidest I have read to date.

I cannot believe I have to actually explain why China did not lock down Shanghai just to spite US companies over Russia’s invasion of Ukraine.

But here we go…

Fact #1 : China Has Been Locking Down Cities Since 2020

First, I should point out that China has been locking down cities since the COVID-19 pandemic started in Wuhan.

This isn’t a new tactic. China locks down entire cities as part of their COVID Zero policy.

In fact, China locked down 4 additional cities in the first two months of 2022, before Russia’s invasion of Ukraine :

  • 4 January : Yuzhou, Henan province
  • 11 January : Anyang and Zhengzhou, Henan province
  • 7 February : Baise, Jilin province

It is therefore ridiculous for Kanthan Pillay to claim that China locked down Shanghai to spite US companies.

Fact #2 : Shanghai’s COVID-19 Outbreak Began On 28 February

Ironically, Shanghai’s COVID-19 outbreak began on the same day Russia chose to invade Ukraine – 28 February 2022.

I’m surprised Kanthan Pillay did not suggest that the Chinese introduced the Shanghai outbreak as part of a false flag operation to spite US companies. LOL!

Fact #3 : Shanghai Lockdown Only Started A Month Later

Kanthan Pillay falsely claimed that China locked down Shanghai two weeks after Russia invaded Ukraine. Why two weeks? Why not immediately?

In any case, Shanghai only adopted “area-separated and batch-separated control” on 28 March 2022 – a month after their COVID-19 outbreak started, and a month after Russia invaded Ukraine.

Only a week later – on 5 April 2022, did Shanghai put the entire city under lockdown.

Read more : Did US Refuse WHO Investigation Of Fort Detrick?!

Fact #4 : Hong Kong Has More Regional HQs Than Shanghai

In his first “bullet point”, Kanthan Pillay said that more than 800 multinational corporations have their regional headquarters in Shanghai.

What he does not point out to you is that Hong Kong has almost twice as many regional headquarters as Shanghai – 1,457 as of 2021.

If the Chinese wanted to “attack” US companies by targeting their regional headquarters, they would do better to lock down Hong Kong.

But wait – Hong Kong is still NOT under lockdown, even with a massive surge of Omicron cases.

Fact #5 : Regional HQ Not As Important As Factories

Kanthan Pillay does not seem to understand that regional headquarters are not as critical to US companies as the factories that produce goods for them.

Many employees of these regional headquarters can conduct their work from home, even hold meetings virtually from anywhere in the world. So using regional headquarters and design centres as examples of Chinese sabotage is stupid.

Factories, on the other hand, cannot produce goods virtually. Hence, factories that produce goods for US companies are far more important than regional HQs and design centres.

Fact #6 : Shanghai Lockdown Affects All Companies

Kanthan Pillay is apparently unaware thatChina’s lockdown of Shanghai is not limited to US citizens or companies.

The Shanghai lockdown affects all residents, whether they are Chinese citizens or foreigners. Similarly, Chinese companies are affected just as badly as their Western counterparts.

Even more importantly – there are far more Chinese companies in Shanghai than Western companies. More Chinese citizens are being employed by Chinese companies in Shanghai, than Western companies.

If China intentionally locked down Shanghai to spite US companies, they would be sacrificing their own economy to do that.

The Chinese are not quite so stupid as to cut off their noses, just to spite their own faces.

Read more : Is Malaysia Going To Supply Russia With Semiconductors?!

Fact #7 : TSMC Shanghai Fab Is Not State Of Art

Kanthan Pillay also seems to be unaware that the TSMC plant in China is not state of the art, and does not manufacture 7 nm or 5 nm chips as he alleged.

The TSMC Fab 10 foundry in Shanghai was completed around the end of 2004, and produces 8-inch wafers using old 0.25 micron and 0.35 micron processes from the 1990s.

Fact #8 : Shanghai Semiconductor Companies Not Affected By Lockdown

Despite the entire city of Shanghai being under strict lockdown, its semiconductor companies continued to maintain full production.

They managed to achieve this through closed-loop systems, where most employees work on-site while others work remotely from home.

Both TSMC and SMIC say that they are maintaining full production in Shanghai using such closed-loop systems.

Fact #9 : Companies Can Shift To Other Countries

Kanthan Pillay ludicrously believe that China shut down Shanghai to deliver “a body blow to global giants in the US sphere of influence“.

Multinational companies, especially those from the West, can and have shifted to other countries or states, if conditions become unfavourable.

Some have already started shifted production from China to Southeast Asian countries like Vietnam, Cambodia, Malaysia and Indonesia.

If China did really do this just to spite US companies, it would be one more reason to shift their operations to other countries. It’s not like they can only build factories in China.

Fact #10 : Chinese Sacrifice Will Not Help Russia

What Kanthan Pillay does not explain is WHY on Earth would China sacrifice its own people and economy to help Russia?

And how does crippling Shanghai’s economy help Russia? Sure, Tesla will miss its production target… again, but so what?

These are public-listed companies, not the US government. Whatever happens to these companies won’t have a material effect on the US government, only its shareholders.

Needless to say – it won’t sway Western sanctions on Russia, and it certainly won’t help Russia in any way.

Read more : What Should China Worry About Russia-Ukraine War?

Fact #11 : Western Economies Are Still Doing Fine

Kanthan Pillay ended his article by claiming that such actions by Russia and China have “brought the economies of the Western powers to a grinding halt“.

I have no idea what he has been smoking, but it must be some fantastic shit, because none of the Western economies are remotely close to collapsing!

In fact, the US Fed just made the biggest interest rate increase in 22 years, announcing a 0.5% interest rate hike to tackle inflation.

Other Western economies are poised to similarly raise their interest rates. They would not be raising interest rates if their economies were collapsing as Pillay alleged.

The Kanthan Pillay article is nothing more than a meaningless self-masturbatory fantasy.

Unfortunately, it’s being widely shared by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) and pro-CCP netizens.

Please help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Business | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did Russia Capture Canadian General Cadieu In Azovstal?!

Did Russian forces capture Canadian Lieutenant General Trevor Cadieu in the cellars of Azovstal, in Mariupol, Ukraine?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Russia Captured Canadian General Cadieu In Azovstal!

Pro-Russian websites, Chinese netizens and the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) are claiming that Russia just captured a high-ranking Canadian general.

According to “rumours”, Lieutenant General Trevor John Cadieu was captured while he was trying to escape from the besieged Azovstal metalworks in Mariupol, Ukraine.

General Trevor Cadieu (Trevor John Cadieu), captured by Russian troops while trying to escape from the cellars of Azovstal, was the commander of the Canadian Ground Forces, APA reports citing Mailbd.

Seated in the catacombs under the Mariupol steel plant “Azovstal” nationalists staged a provocation, trying to hide the Canadian general’s attempt to escape. After the capture of a high-ranking foreign soldier by units of the RF Armed Forces, it became clear why so many efforts were made to save him.

A high-ranking mercenary tried to break out of the encirclement at Azovstal several times. It was for this that the West insisted on humanitarian corridors for the exit of civilians: among them, foreign specialists had to leave the catacombs.

This Chinese example even claimed that NATO lost 5-6 helicopters and a ship trying to get General Cadieu out of Azovstal.

A lot of rumors that Russia has captured a Canadian general trying to escape thru sewer tunnels. Could be a few more NATO military advisers still in the plant

They have spent losing 5 or 6 helicopters and 1 ship trying to get the VVIP out.

 

No Evidence Russia Captured Canadian General Cadieu In Azovstal!

Bearing in mind that it is impossible to prove that something does not exist (Russell’s teapot), I can safely say that there is NO EVIDENCE that Russian forces actually captured Canadian general Trevor Cadieu in Azovstal.

In fact, here are the reasons why it is virtually impossible for Russia to have captured him in the Azovstal metalworks in the besieged city of Mariupol.

Fact #1 : Trevor Cadieu Retired From Canadian Armed Forces

Trevor Cadieu was originally slated to take command of the Canadian army in September 2021, but his appointment was suspended amidst “historical allegations” of sexual misconduct at the Royal Military College in 1994.

He then resigned and left the Canadian armed forces on 5 April 2022, stating :

I have opted to release (from the Canadian military) and am exploring other opportunities to contribute to the greater good.

Fact #2 : He Volunteered In Ukraine As A Private Citizen

After his retirement from the Canadian Armed Forces (CAF), several defence sources say that Cadieu travelled to Ukraine to volunteer against the Russian invasion.

This was in his personal capacity, as he had already retired from the CAF, and was now a private citizen.

Defence Department spokesman Daniel Le Bouthillier said, in a statement :

There has been no CAF support, material or otherwise, given to Cadieu since his departure as it pertains to his personal endeavours.

As he is now a private citizen, it would be inappropriate for us to comment further on his personal plans.

Read more : Did Russia Capture US General Roger Cloutier In Mariupol?!

Warrant Officer Terry Vandenberghe discusses observation and reporting positions with Brigadier-General Trevor Cadieu (right) in Williams Lake, B.C., during Operation LENTUS 17-04 on August 3, 2017. (Photo: Master Corporal Malcolm Byers, Wainwright Garrison Imaging)

Fact #3 : Russia Surrounded Mariupol Since 2 March 2022

While no one really knows where Cadieu is right now, it would be quite impossible for him to enter Mariupol, after his retirement on 5 April 2022.

That’s because Mariupol was amongst the first Ukrainian cities to be attacked by Russian forces that completely surrounded it three weeks into the war.

There was no way for Ukrainian civilians and soldiers to leave Mariupol, and no way for anyone to get into the city after it was completely surrounded on 2 March 2022.

By the time Cadieu resigned, the Russians had already captured most of Mariupol, except the massive Azovstal steel plant. It would literally take a miracle for Cadieu to get into the Azovstal plant.

Read more : Secret NATO Headquarters Under Azovstal Exposed?!

How Russian forces besieged Mariupol. Credit : BBC

Fact #4 : Cadieu Would Be Useless In Mariupol

Even if it was possible to smuggle him into Mariupol in early April, it would also be illogical to insert Cadieu into a besieged city where he can do little good.

Cadieu is a retired general whose days of firing guns from the trenches are long past. In fact, he would be more of an impediment in the defence of the Azovstal steel plant.

He would be far more useful strategising Ukraine’s defence, or acting as a military liaison with the Canadian government.

Fact #5 : Russians Would Have Paraded Captured Cadieu

If Russian forces did indeed capture Cadieu, they would have paraded him on Russian TV, just like they did with two British volunteers they captured – Shaun Pinner and Aiden Aslin.

Yet the Russians did no such thing. In fact, the only “sources” of these claims are no-name blogs in Russia, China and Azerbaijan, as well as WhatsApp and Telegram groups.

There is simply no evidence of Cadieu being captured by Russian forces, not even a picture.

Fact #6 : DPR Rep Confirmed Cadieu Not Arrested

Official Russian news agency, TASS, reported on 28 April 2022 that Cadieu “may be holed up” in the Azovstal steel plant.

Their source was Eduard Basurin, the spokesman for the People’s Militia of the Donetsk People’s Republic (DPR), who gave no evidence for his claim.

In fact, Basurin appeared to be making up that claim based on the Canadian Defense Ministry announcing that Cadieu had resigned.

Information appeared now and then that one of former Canadian army generals may be holed up there [in the Azovstal steel complex].

He first seemed to get out of sight and then the Canadian Defense Ministry issued a statement that this general gave a notice that he was resigning from the army and moving to Ukraine. Perhaps, it [the UN] is trying to rescue him.

As I pointed out earlier, it would be impossible for Cadieu to be present in Azovstal, unless he went AWOL from the Canadian Armed Forces and entered Mariupol before 17 March 2022.

Also, there were several ceasefires during which civilians managed to escape. Cadieu was not amongst them.

More importantly, Basurin confirmed that Russian forces did not capture Cadieu.

Variants of this FAKE NEWS are now being shared in pro-Russia and pro-CCP websites and groups.

Please help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | MilitaryTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did Russia Capture US General Roger Cloutier In Azovstal?!

Did Russian forces just capture US general Roger Cloutier in the besieged Azovstal steel plant?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Russia Captured US General Roger Cloutier In Azovstal!

People are claiming that Russia just captured US general Roger L. Cloutier at the besieged Azovstal steel plant in Mariupol, Ukraine.

This is sometimes mentioned as part of the Azovstal NATO headquarters story, or separately like these examples :

The rumours going around that a US Major General Roger L. Cloutier has been captured by Russian army at Azovstal in Mariupol. It would be within the Russians’ right to execute this officer as nothing more than a common criminal. Not kidding. Legally by all laws.

The Russian army captured the US Major General Roger L. Cloutier Jr., the US Africa Command HQ Chief of Staff in the besieged Ukrainian Azov camp in Mariupol. The Pentagon wanted to contact Putin.

Read more : Secret NATO Headquarters Under Azovstal Exposed?!

 

Truth : Russia Did NOT Capture US General Roger Cloutier At All!

The truth is – this is yet another example of FAKE NEWS created and shared by pro-Russia activists, as well as the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Fact #1 : Roger Cloutier Is A Lieutenant General

First of all, Roger L. Cloutier holds the rank of a Lieutenant General (O-9), and is a three-star general officer.

He is not a Major General (O-8), which is a two-star general officer rank.

Fact #2 : Roger Cloutier Heads NATO Allied Land Command

Secondly, Lt. General Cloutier is not the Chief of Staff for US Africa Command.

He has been the Command of the NATO Allied Land Command (LANDCOM) in Izmir, Turkey, for the last 1.5 years – since August 2020.

Fact #3 : General Cloutier Appeared On 14 April 2022

Two weeks after these claims started circulating amongst pro-Russian and pro-CCP (Chinese Communist Party) groups, Lt. General Cloutier posted a video on 14 April 2022.

It showed him greeting the commander of the NATO Multinational Corps (South East), Major General Dragoş-Dumitru Iacob at the LANDCOM headquarters.

Fact #4 : NATO Confirmed That It’s Fake News

NATO has described the viral news as “completely fake news”, and confirmed that :

LTG Cloutier has NOT been captured and is currently with his command in Izmir.

LANDCOM Deputy Public Affairs Officer, Major Brian Andries also confirmed that his boss is still very much in Turkey :

These rumors are completely false. Our commander is currently commanding NATO Allied Land Command in Izmir, Turkey, and has not been to Ukraine since the Land Staff Talks we conducted in July of 2021. While NATO nations are sending financial and military aid to Ukraine, no NATO soldiers or leaders are deployed to the country.

Fact #5 : There Are No NATO Forces In Ukraine

Allied Land Command told BBC reporter Alistair Coleman that “there are no NATO forces or leaders in Ukraine in any capacity“.

Major Brian Andries from LANDCOM also pointed out that that Cloutier was last in Ukraine in July 2021, and photos from that visit was used to “prove” the fake news :

Photos from this event have been used as proof as recent visit to Ukraine which never occurred. No NATO forces are in Ukraine, let alone a United States Army three-star general.

Variants of this FAKE NEWS are now being shared in pro-Russia and pro-CCP websites.

Please help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | MilitaryTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Secret NATO Headquarters Under Azovstal Exposed?!

Does NATO have a secret headquarters under the Azovstal plant in Ukraine, where they produce biological weapons?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Secret NATO Headquarters Under Azovstal Exposed!

People are sharing schematics of a secret NATO headquarters under the Azovstal plant, where they claim biological weapons are being produced in Ukraine.

It was actively promoted by Russian political scientist, Sergei Markov, Russia Today, and several Italian TV channels including PiazzaPulita on La7 and Rai 1, as well as the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Online posts often included this long story, which is rather long, so feel free to skip to the next section for the facts.

What is the secret of Azovstal? In Mariupel there is a secret building with a depth of 30 m underground and on multiple floors.

This building is located under the Azovstal plant, which includes the secret headquarters of the North Atlantic, with the code number (pit_404). For the production of biological weapons, within a highly fortified and protected system, in which 240 foreign scientists of different nationalities are present.

 

Truth : There Is No Secret NATO Headquarters Under Azovstal!

This is yet another example of FAKE NEWS created and shared by not only pro-Russia activists, but also the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Here are the facts behind the two viral schematics, and why this is just fake news…

Fact #1 : Azovstal Plant Complex Was Created By Soviet Union

The massive Azovstal plant complex was created in the 1930s, as a priority construction project by the Soviet Union.

They spent 292 million rubles to create the massive steel plant complex that would be capable of producing 4 million tons of pig iron a year.

That target was partly demanded by Soviet leaders to beat the Americans whose Gary steel plant was “only” capable of smelting 3 million tons a year.

Fact #2 : Azovstal Bunkers Were Built By Soviet Union

The fake news creators used this infographic from the Daily Mail UK as “evidence” that the Azovstal tunnels were created by NATO.

Ironically, the infographic specifically pointed out that the bunkers and tunnels under the Azovstal plant complex were built by the Soviet Union, to “safeguard the steel plant’s 40,000 workers in the event of a nuclear attack”.

These bunkers and tunnels were built many decades earlier by the Soviet Union, not NATO.

Credit : Daily Mail UK

Fact #3 : No Evidence Of NATO Facility Called PIT-404

There is no evidence of any NATO facility called PIT-404 ever existed.

The fabulous fact checkers at MythDetector.ge did a great job of tracing the origin of this PIT-404 claim to an April 4, 2022 post in the Russian forum, strategium.ru.

In that post, a user called sojnyshkotanya claimed that there is a bio-laboratory under Azovstal, and mentioned PIT several times in reference to Azovstal.

sojnyshkotanya also noted that the best route for the evacuation of Western officials from that facility is from Mariupol to Samsun – a distance of 404 miles.

That was the most likely origin of the name and story of the mysterious PIT-404 underground NATO facility that produces biological weapons.

Fact #4 : PIT-404 Schematic Was From A Board Game!

The image that people are sharing as the PIT-404 NATO facility schematic was actually taken from a board game called Blackout: Journey into Darkness by Richard T. Boardwater.

This board game was pitched on Kickstarter in 2016 as a game for 1-4 people who try to survive in a post-apocalyptic world dominated by monsters, where humans now have to survive in bunkers.

You can see its bunker graphic under the Beneath The Surface section of their Kickstarter pitch), with the following description :

Beneath the crumbling cities, a vast network of subterranean pathways exists. These vast underground chambers are vital to the Brood’s survival. With these tunnels, The Brood emerged to feed on mankind after the great fall. It is these same tunnels they continue to thrive unmolested. Many of the nomadic Unification kill teams have attempted to cleanse these zones but all have been unsuccessful, for the network beneath the surface is vast.

Doesn’t sound like a NATO facility, does it?

The game ultimately didn’t achieve its fundraising goal and was not greenlit, but its bunker design has now found everlasting fame as the (non-existent) PIT-404 NATO facility in the fevered dreams of Russian and Chinese conspiracy theorists.

Fact #5 : PiazzaPulita Admitted Their Mistake

On 22 April 2022, PiazzaPulita admitted that they were wrong to claim that the Blackout bunker schematic was of the Azovstal steel factory bunkers.

As far as I can tell, Sergei Markov – the Russian political scientist and former Putin advisor – has yet to admit his mistake

Fact #6 : Metabiota Is Not Owned By Hunter Biden Or Volodymyr Zelenskyy

The fake story claimed that “this headquarters is run by the Metabiota Corporation of Joe Biden’s son, Hunter Biden, and his direct partner, Volodymyr Zelensky“. That’s utter nonsense.

Metabiota is a private company owned by 21 venture capitalist companies, one of which is Rosemont Seneca Technology Partners – a private equity firm partly owned by Hunter Biden.

So no, Metabiota is not owned by Hunter Biden. Neither is it owned by Volodymyr Zelenskyy.

The fact that the fake news creators got the name Volodymyr wrong, suggests that they are not Russian. Quite likely, this fake news was created by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Fact #7 : French General Eric Vidaud Failed To Predict Russian Invasion

French General Eric Vidaud was fired at the end of March 2022 for failing to predict Russia’s invasion of Ukraine – in sharp contrast with other Western Allies.

Vidaud, who led the Directorate of Military Intelligence (DRM) was asked to step down, after an internal defence ministry investigation criticised “insufficient briefings” and “failure to master the issues”.

The fact that the fake news creators got the name Vidaud wrong, suggests that they are not Russian. Quite likely, this fake news was created by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Left : Gen. Eric Vidaud | Right : Lt. Gen. Roger L. Cloutier

Fact #8 : US General Roger Cloutier Jr. Was Not Captured

US Lieutenant General Roger L. Cloutier Jr. was not shot down in his helicopter, and captured by Russian forces in Mariupol.

A NATO spokesperson, Brian Andries said that Cloutier is currently commanding NATO Allied Land Command in Izmir, Turkey and has not been to Ukraine since July 2021.

The fact that the fake news creators got the name Cloutier wrong, suggests that they are not Russian. Quite likely, this fake news was created by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Variants of this FAKE NEWS are now being shared in pro-Russia and pro-CCP websites.

Please help us FIGHT FAKE NEWS by sharing this fact check article out!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | MilitaryTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did US Refuse WHO Investigation Of Fort Detrick?!

Did the United States refuse to let WHO investigate Fort Detrick for evidence of the SARS-CoV-2 virus?!

Take a look at this viral post from China, and find out what the FACTS really are!

 

Claim : US Refused WHO Investigation Of Fort Detrick For COVID-19 Evidence!

This post from China is being repeatedly shared by in WhatsApp groups, as evidence that the United States is trying to hide that they created the COVID-19 virus.

It’s a long read, so if you just want the facts, skip to the next section.

Till today, USA has refused to let WHO International team to investigate Fort Detrick, the origin of the Trumpp virus…your say 🥶

Shocking! Today the poisoning killer was finally found, and it really was the United States!
The truth is creepy, the new crown virus is man-made and originated from the [骷髅] P3 virus laboratory in North Carolina, USA!

 

Truth : WHO Did Not Even Ask To Investigate Fort Detrick!

The super-long WhatsApp post appears to be Google translated from Chinese, with mistakes like :

  • crown virus = coronavirus
  • First News Network = One America Network
  • Greg Roubini = Greg Rubini
  • Ralph Barrick = Ralph Baric
  • Radixivir = Remdesivir
  • Stanley Chela = Stanley Chera

It is also nothing more than a collage of past and present Chinese propaganda on COVID-19, some of which we had already debunked in the past :

And now, let’s go through and fact check the super-long article, to show you why this is just more fake news and yet another piece of Chinese propaganda.

Claim #1 : USA refused to let WHO investigate Fort Detrick
Verdict : FALSE

The WHO team that looked into the origins of the SARS-CoV-2 virus never requested to investigate Fort Detrick.

That’s simply because Fort Detrick, which is located in the city of Frederick in the US state of Maryland, was not the epicentre of the first COVID-19 outbreak.

The first COVID-19 outbreak happened in Wuhan in the Hubei province of China.

Claim #2 : Fort Detrick Is Source Of SARS-CoV-2
Verdict : FALSE

China’s repeated suggestions that there may have been a leak at the Fort Detrick laboratory is illogical.

If SARS-CoV-2 leaked from Fort Detrick, the city of Frederick in Maryland would have been the epicentre of the initial COVID-19 outbreak, not Wuhan.

That is why the WHO international team not only asked to investigate the Huanan Seafood Market, they also asked to investigate the Wuhan Institute of Virology.

Now, this does not mean that the SARS-CoV-2 virus originated at the Wuhan Institute of Virology. It merely means the Chinese claim about Fort Detrick is nonsensical.

Claim #3 : Greg Rubini is an American intelligence expert
Verdict : FALSE

Greg Rubini was exposed by Buzzfeed as the alias of a 61 year-old Italian man who worked in marketing and music promotions.

He is definitely NOT American. Neither was he an intelligence expert of any kind.

This false claim was extensively debunked long ago, so it is peculiar why the Chinese keep repeating it.

Claim #4 : SARS-CoV-2 originated in the BSL-3 laboratory in North Carolina
Verdict : FALSE

Wait, didn’t this piece of Chinese propaganda claim that the SARS-CoV-2 virus was created in Fort Detrick?

Fort Detrick is in the state of Maryland; while the University of North Carolina (UNC) is in the state of North Carolina.

Which is it? The virus cannot be created in two separate places.

If it was created in the BSL-3 laboratory at UNC, then why ask for Fort Detrick to be investigated?

The lack of logic in Chinese propaganda is astounding…

UNC Burnett-Womack BSL-3 laboratory

Claim #4 : Luc Montagnier revealed that virus has HIV sequence
Verdict : FALSE

This claim was made in April 2020, when Luc Montagnier actually hypothesised that the SARS-CoV-2 virus came “out of a laboratory in Wuhan“.

Not surprisingly, this piece of Chinese propaganda adroitly skipped past that inconvenient claim…

At that time, Montagnier cited an Indian pre-published study as evidence that the coronavirus was engineered. He did not “reveal” that the virus has HIV genetic sequences.

That Indian paper was withdrawn

Claim #5 : Indian scientists discovered the HIV virus insert in SARS-CoV-2
Verdict : FALSE

The Indian paper that Luc Montagnier cited was posted on BioRxiv, not in February as claimed, but in January 2020.

In their paper, that group of Indian scientists claimed that there were “uncanny similarity of unique inserts” between SARS-CoV-2 and HIV-1, suggesting that the coronavirus was engineered.

That pre-published study was widely criticised by the scientific community, as the similarities it pointed out were very common amongst similar viruses.

The authors quickly withdrew their paper, which was not peer-reviewed, after it was criticised for jumping to conclusions. Subsequent research has shown that their conclusions had no merit.

Claim #6 : COVID-19 originated in the United States
Verdict : FALSE

Analysis of blood samples of donors in various countries, including the United States, revealed that people were infected with COVID-19 before China reported it to the WHO on 31 December 2019.

That led China to push the narrative that the COVID-19 pandemic originated in the United States.

However, there are two problems with that narrative – SARS-CoV-2 is highly contagious, and scientists can analyse its genomic changes over time.

SARS-CoV-2 Is Highly Contagious

SARS-CoV-2 is so contagious that an outbreak is very hard to contain. Look at the severe lockdown measures the Chinese undertook in Wuhan.

There were no such lockdowns in the US, so if SARS-CoV-2 originated in the US, it would have resulted in a massive outbreak.

Obviously, that did not happen, ergo COVID-19 could not possibly have originated in the United States.

Genomic Analysis

Viruses mutate and create new variants over time. A novel virus like SARS-CoV-2 would start with a single ancestral variant and evolve into multiple variants as it spreads globally and mutate over time.

By analysing the genomic changes of these variants, scientists have pretty much concluded that SARS-CoV-2 did indeed originate in China.

The blood sample studies only serve to reinforce the growing opinion that China was either unaware of COVID-19 for many weeks, or covered up the fact that they had a new viral epidemic on their hands.

Claim #7 : Robert Redfield said many deaths in September 2019 were from COVID-19
Verdict : FALSE

Chinese media, like CGTN and New China TV, have actively pushed this false narrative after CDC director, Dr. Robert Redfield, said that some deaths that were initially diagnosed as influenza were later detected as COVID-19.

This happened on 11 March 2020, during the US House Oversight Committee discussion :

Rep. Harley Rouda asked Dr. Redfield if it’s possible that some flu patients may have been misdiagnosed, and actually had COVID-19.

Dr. Redfield replied, “Some cases have actually been diagnosed that way in the United States today“.

At no point did he say that that those deaths were detected in September 2019.

Claim #8 : US soldier Maatje Benassi spread COVID-19 to Wuhan
Verdict : FALSE

Chinese media and netizens have assiduously claimed that COVID-19 was introduced to Wuhan by US soldiers participating in the 2019 Military World Games.

They initially used a video of a Belgian man to push this fake narrative, but later shifted to targeting one specific US soldier – Maatje Benassi.

Maatje Benassi was just one of the hundreds of US soldiers participating in the 2019 Military World Games – essentially the military version of Olympics.

A competitive cyclist, she suffered an accident in the final lap of a 50 mile race, suffering a fractured rib and a concussion.

Despite not being diagnosed with COVID-19, she was accused of being Patient Zero, who spread COVID-19 to Wuhan.

Both Chinese propaganda outlet, Global Times, and Chinese Foreign Ministry spokesperson Zhao Lijian, participated in this false narrative.

U.S. Army Sgt. 1st Class Maatje Benassi of the U.S. Armed Forces Cycling Team leads the group during the women’s road race event of the 2019 CISM Military World Games in Wuhan, China Oct. 20, 2019. (DoD/EJ Hersom)

Claim #9 : Maatje Benassi works at Fort Detrick
Verdict : FALSE

Maatje Benassi does not work at Fort Detrick.

She was an Army reservist assigned to the 312th Observer-Controller Trainer unit at Fort Meade – about 91 km away from Fort Detrick.

Claim #10 : Ralph Baric developed the SARS-CoV-2 virus
Verdict : FALSE

There is no evidence that Ralph Baric, or any other person, developed the SARS-CoV-2 virus.

Claim #11 : Remdesivir was developed for COVID-19 before it existed
Verdict : FALSE

Remdesivir is a broad-spectrum antiviral medication, that works by inhibiting viral RNA polymerase, which exists in most RNA viruses. That means it could work against a broad range of viruses.

It was initially developed to treat hepatitis C and respiratory syncytial virus (RSV) in 2009, but failed to work against them.

It was then studied as a potential treatment for Ebola and Marburg virus infections, before it was discovered to work in vitro (in the lab) against multiple filoviruses, pneumoviruses, paramyxoviruses and coronaviruses.

Therefore, the claim that Remdesivir was created to treat COVID-19 before it existed, is false.

Claim #12 : Remdesivir is an antidote for COVID-19
Verdict : FALSE

The US FDA approved remdensivir for use in COVID-19 patients requiring hospitalisation on 22 October 2020, after three promising trials.

However, in November 2020, the World Health Organisation (WHO) recommended AGAINST the use of remdesivir in COVID-19 patients, after the Solidarity trial determined that it had “little to no effect on hospitalised COVID-19“.

Therefore, the claim that Remdesivir is an antidote or cure for COVID-19 is also false.

 

Why Would China Push Fake Fort Detrick Claim?

With China’s aggressive foreign policy moves in recent years, it is not uncommon to see fake pro-China, anti-America stories being created and shared.

Many believe it’s part of a concerted attempt to burnish China’s image overseas, and drown out negative coverage of China’s controversial Belt and Road Initiative, and their aggressive moves in the South China Sea..

China has also been blamed for not handling the initial COVID-19 epidemic better, and unfairly – for being the origin of this new virus.

Hence, they have been trying their best to deflect blame by casting aspersions unto others, using aggressive Wolf Warrior diplomacy tactics, propaganda outlets like Global Times and CTGN, and their 50 Cent Army (wumao, 五毛).

This fake news appears to be part of the disinformation campaign conducted by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Please help us fight such malicious fake news – SHARE this fact check far and wide!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong

Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact CheckHealth | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

If you like our work, please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or even donating to our fund. Thank you!

Was “Dead” Ukrainian Man Caught Waking Up On Live TV?!

Was a “dead” Ukrainian man caught waking up on TV, during a live telecast of civilian casualties?!

Take a look at the viral video, and find out what the facts really are!

 

Claim : “Dead” Ukrainian Man Was Caught Waking Up On Live TV!

People are sharing a video which they claimed is evidence of Ukrainian fake news.

It shows a reporter speaking, with rows of civilian casualties of the Russian invasion of Ukraine, when one of the “victims” woke up on live TV!

This is a transcript of what the reporter appears to narrate in English in the video :

At least 59 people killed, at least 149 people wounded. Those numbers are going to go up. There’s just no question about that. You have fierce fight in a number of…

 

Truth : “Dead” Ukrainian Man Was NOT Caught Waking Up On Live TV!

This is yet another example of anti-Ukrainian fake news, created and distributed by the pro-Russia activists, and here are the reasons why…

Fact #1 : Chyron Was Faked

The video was edited, with a fake chyron covering up the real chyron :

Fake Chyron : Ukrainian Health Ministry: 57 Dead, 169 Hurt Across Ukraine As Russia Launches Attack

Real Chryon : WIEN: DEMO GEGEN KLIMAPOLITIK

Fact #2 : Voiceover Was Faked

The reporter in the video was Marvin Bergauer of oe24TV, an Austrian TV channel. However, he was speaking in German, not English.

The English voiceover in the fake video was taken from this 24 February 2022 NBC News video. You can hear NBC news correspondent Cal Perry say those same exact words starting at 3:37 of the video.

Fact #3 : Fake Video Shared By Pro-Russia Groups

This fake video was “improved” in these aspects over the original version that was released in Chinese groups.

This version appears to be made by Russian operatives, and was given a boost by Lee Stranahan, a Radio Sputnik host who shared it out on Twitter with the comments “How to lose your job as a crisis actor…

Twitter only took it down later, after accumulating over 700,000 views, but versions of it continue to be shared on Twitter, TikTok, etc. as well as pro-Russia and pro-China groups on WhatsApp and Telegram.

Read more : Was “Dead” Ukrainian Crisis Actor Caught Waking Up On TV?!

Fact #4 : Video Was About A Climate Change Protest

The video was actually about a climate change protest in Vienna, as these English translations will tell you :

  • WIEN: DEMO GEGEN KLIMAPOLITIK = Vienna: Demo against climate policy
  • Aktuell Klimapolitik Nicht = No to the current climate policy

The “dead bodies” were not crisis actors, but 49 protesters in body bags outside the Federal Chancellery in Vienna. This was what oe24 reporter, Marvin Bergauer, was saying in German :

No greenhouse gas and reduction targets in Austria for 400 days. That is the official title of this event here, this demonstration.

It was organised by Fridays For Future… Here you can also see this protest action, which is somewhat macabre. Forty-nine people are lying here on the ground to represent the climate deaths.

Fact #5 : Video Was Taken Before Russian Invasion Of Ukraine

This video was recorded on 4 February 2022 – 20 days before Russia invaded Ukraine.

You can confirm this in the official oe24TV broadcast page for this protest, as well as this tweet by the Fridays for Future group in Vienna.

Fact #6 : Video Was Also Misused By COVID-19 Deniers

This video was also misused earlier by COVID-19 deniers who claimed that these are crisis actors in Germany who pretended to be dead COVID-19 patients.

They were sharing it as evidence that the COVID-19 pandemic was staged or planned, and that people did not actually die from it.

This video was already circulating in the West since 9 February 2022, so it would be really peculiar for Russian disinformation teams to reuse it.

This would suggest that the video is being used by Chinese disinformation efforts unfamiliar to its earlier circulation in the West.

This fake news appears to be part of the disinformation campaign conducted by pro-Russia activists.

It is also being shared by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), and their supporters.

Please help us fight such malicious fake news – SHARE this fact check far and wide!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Jin Yut Lew : Was US Chef Attacked For Being Chinese?!

Was an American chef – Jin Yut Lew – brutally beaten and left for dead, simply because he was a Chinese man?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Chef Jin Yut Lew Was Attacked For Being Chinese!

People are sharing a link to an article about Jin Yut Lew – a 61 year-old chef and father – who was brutally beaten and left for dead in Chicago, USA.

It’s accompanied by this message that laid the blame on US President Joe Biden for fomenting hatred against the Chinese.

Another heinous hate attack targeting a 61 year-old Chinese father near Chicago’s Chinatown.

Jin Yut Lew, a 61-year-old Chinese father, was carjacked, robbed, brutally beaten and “left for dead” near Chinatown in Chicago.

God D**n Joe Biden, his China-bashing, Chinese-Demonization.

We Chinese in America are unprotected. We are on our own. The homeland view us as foreigners and not Chinese enough.

We need to mobilize and organize our own armed militia in America.

 

Truth : Chef Jin Yut Lew Was NOT Attacked For Being Chinese!

I will share with you the facts of his case, and show you why this tragedy is being misused by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) to spread discord.

Fact #1 : Mr. Lew Was Severely Beaten

Mr. Lew left his son’s house in the South Loop at around 11 PM on Wednesday, 6 April 2022. When he did not show up for a scheduled meeting, his friend informed his sons.

According to the Chicago Journal, Mr. Lew was found by a street cleaner at around 7 AM on 7 April 2022 near the intersection of W. 25th Place and S. Stewart Avenue in Chinatown.

He had no belongings or identification, and was unconscious. The police were called, and an ambulance took him to Stroger Hospital as an unidentified “John Doe”.

After not being able to reach him for 24 hours, his family filed a missing person’s report on early Friday morning, 8 April 2022.

Thanks to a tip on Facebook, they eventually found him hospitalised at Stroger Hospital the same day. He was in a critical condition after undergoing an emergency decompressive craniectomy, and remained in a coma.

Fact #2 : Mr. Lew Was Carjacked

Mr. Lew was carjacked and robbed, and during that incident, he was repeatedly struck on his head and face with a blunt object.

His missing 2008 Lexus SUV was later spotted by a camera in the Austin neighbourhood in west Chicago on the evening of 8 April 2022.

The next day, the family was informed by the insurance company that the Lexus SUV was recovered by the Chicago Police Department.

Fact #3 : No Evidence Of Hate Crime

While the severity of his attack was shocking, there is simply no evidence of a hate crime.

Mr. Lew wasn’t targeted simply because he was a Chinese man. He was targeted because he drove a car.

Mr. Lew was also found unconscious in Chinatown, which makes it even more unlikely that it is a hate crime.

Fact #4 : Carjacking Is On The Rise In Chicago

Carjacking has been a great concern in Chicago, as the family pointed out to the Chicago Journal :

In Chicago especially, the Chinese community has been living in fear of carjacking crimes but this is getting out of hand. Taking personal property is one thing, now they are being progressively more violent toward victims.

This needs to stop. City leaders need to do something about it and find and punish those responsible.

According to the Chicago Police Department, theft of motor vehicles in 2022 have gone up 43% over 2021, and up 63% over 2020.

Fact #5 : Biden Did Not Bash China

US President Joe Biden is most definitely not a China basher. The fake news writer either confused him with former President Donald Trump, or is intentionally and falsely laying the blame on Joe Biden.

It was former President Donald Trump who repeatedly called COVID-19 the “China virus”, and claimed that China was responsible for the pandemic. It was his administration that also sanctioned HUAWEI, TikTok and WeChat amongst other things.

Biden, on the other hand, has not bashed China or demonised the Chinese. After all, Chinese Americans are predominantly Democrats, with far more representation in the Democratic Party, than the Republican Party.

So I have to wonder – why would this writer falsely claim that he did?

Fact #6 : Chinese Americans Do Not Consider China Homeland

No Chinese American would ever call China their “homeland”. Or falsely bemoan that their “homeland” view them as “foreigners” and “not Chinese enough”.

This is something that only a member of the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) would write, because only they would consider China their “homeland“, and only they would look down on the American Chinese as “foreigners” and “not Chinese enough“.

In fact, this reminds me of an October 18, 2021 incident where two Chinese citizens stormed out of a Los Angeles restaurant without paying, after Chinese Americans stood up to sing the American national anthem.

Chinese people singing the American national anthem is so infuriating! We won’t pay this bill.

Mr. Lew immigrated to the United States in the early 1980s, and is most certainly a naturalised US citizen. He would no doubt consider the United States his country, not China.

Please beware of FAKE NEWS being created and propagated by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

And please help me fight fake news, by sharing this fact check with your family and friends!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Business | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did Chinese Jamming Attacks Force US Navy To Withdraw?!

Was the US Navy forced to withdraw from the South China Sea after Chinese jamming attacks on their planes?

Find out what’s going on, and what the FACTS really are…

 

Claim : US Navy Withdraws After Chinese Jamming Attacks!

This was the Chinese article that went viral after the Chinese 50 Cent Army (wumao) and netizens promoted it excitedly in July 2020, and again in 2022.

It was allegedly translated into English by Hong Kong-based analyst, Thomas Wing Polin, whose translation was widely circulated on social media

It was this English translation that went viral again social media, after tensions rose between the US and China over Russia’s invasion of Ukraine.

The post is very long, so feel free to skip to the next section for the facts…

Just now, the U.S. fighter plane flew over the South China Sea again.
Unexpectedly, it lost control halfway, and the U.S. finally admitted one thing.

Just now, the US CNBC website reported that several US Growler electronic warplanes were mysteriously attacked when they flew to the South China Sea again.

These warplanes were all out of control midway, but these warplanes were out of control for only a few seconds. Then the US military ordered the request. All fighters over the South China Sea withdrew.

 

US Navy Withdraws After Jamming : Just A Chinese Fantasy

That Chinese article was given some legitimacy after it was posted in Asia Times by Pepe Escobar.

However, it is COMPLETELY BOGUS, and is yet another example of Chinese propaganda warfare. Here are the facts…

Fact #1 : There Is No Such CNBC Report

A quick check on any search engine will show that CNBC never published a report on US Growler planes being attacked by Chinese jamming.

Fact #2 : No US Growler Planes Ever Lost Control From Chinese Jamming

No US EA-18G Growler planes ever lost control to Chinese jamming.

The Americans first detected Chinese jamming during USS Theodore Roosevelt’s deployment to the Philippines in 2018.

One EA-18G Growler pilot confirmed it in an interview with GMA News Online, but pointed out that they were not in danger :

The mere fact that some of your equipment is not working is already an indication that someone is trying to jam you. And so we have an answer to that.

A EA-18G Growler, XE 573 166857 of the VX-9 “Vampires” cruises over the desert during a mission. Shot 3/11/2009. RMS 227040

Fact #3 : EA-18G Growler Is An Electronics Warfare Aircraft

The Boeing EA-18G Growler is a two-seat electronics warfare aircraft, designed to jam enemy radar and electronics.

While the Growler is still vulnerable to powerful ground jamming, it is the worst aircraft for the Chinese to attack electronically because it’s the American aircraft most able to defend against, and respond to, a jamming attack.

Hence, the pilot’s response – “We have an answer to [Chinese jamming]“.

Fitted with a multitude of jamming pods and electronics, its electronics warfare officer can counter-jam Chinese radar and communications in the area.

And if they are ever in real danger, the pilot can fire an AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) to destroy the Chinese jammer.

But perhaps that’s also the reason why the Chinese chose to attack the EA-18G Growler in 2018 – it was the aircraft best able to withstand such an attack.

Fact #4 : It Is Illegal To Jam Any Aircraft In International Airspace

China has the right to jam foreign military aircraft entering its airspace without permission, but the Chinese do not have the right to jam any aircraft, military or civilian, flying in international airspace.

While a jamming attack is not an act of war like firing a missile or shooting shells at the aircraft, it is still a hostile, provocative act that could result in the loss of aircraft and aircrew.

Needless to say – it is illegal for for anyone to electronically interfere with aircraft flying in international space, even if they are EA-18G Growler electronic warfare aircraft.

No nation that claims to be peaceful would behave so recklessly.

Fact #5 : China Pledged Not To Militarise The Spratlys

Back in 2015, Chinese President Xi Jinping declared that China has no intention to militarise the Spratly islands :

Relevant construction activity that China is undertaking in the Nansha Islands does not target or impact any country and there is no intention to militarise.

President Xi Jinping also reiterated that China is “committed to freedom of navigation in the sea” and to “resolving disputes through dialogue“.

The presence of military jamming equipment in 2018 though would suggest that President Xi was lying, or has no control of what really goes on in the South China Sea.

It doesn’t help that the writer specifically pointed out how China has militarised those islands :

Since the construction of China’s island and reef defense began, the living space of US military fighters and warships has been shrinking. If China continues to develop like this, the United States will not have any chance of winning.

Fact #6 : Jammers Are Offensive Weapons

The claim that electronic jammers are defensive weapons is nonsensical. Electronic jamming is an offensive capability.

Imagine if your neighbour uses an electronic jammer to disrupt your Wi-Fi network, claiming that he has the right to defend his own Wi-Fi network. Which court in the world would agree with him?

The Chinese author of that fantasy piece actually debunked his own claim that jammers are defensive weapons, noting that “it is an electronic jamming device that can cut off the enemy’s radio system. The attacked fighter will be out of control. Since it cannot be controlled, these fighters will soon crash.

Does that sound like a defensive weapon to you? Serious lack of logic and common sense.

Russian Krasukha ground jamming system

Fact #7 : Electronic Jammers Do Not Affect Flight Controls

While electronic jammers can suppress or disrupt radar and communications, they cannot render an aircraft uncontrollable.

Airplanes will not crash simply because they lose radar and communications. Planes that lose radar and communications can still fly…

So the claim that Chinese jammers caused the Growler planes to almost crash is ludicrous.

Fact #8 : Chinese Jammers Do Not Cover Half The South China Sea

While the writer claims that the US military acknowledged that China’s electronic jamming system has covered more than half of the South China Sea, this is yet another fantasy.

The Chinese only deployed military jamming equipment to several artificial islands they created on Mischief Reef and Fiery Cross.

And as powerful as ground-based jamming can be, their effectiveness is greatly reduced by range. That’s why China introduced their Xi’an H-6G airborne jamming aircraft in 2018.

These long-range jamming aircraft would not be necessary if China is already capable of jamming electronics across such a vast distance.

Xian H-6G jamming bomber

Fact #9 : The United States Did Not Withdraw

The United States did not withdraw from the South China Sea in July 2020, as claimed by the article.

In fact, they sent two aircraft carriers – USS Nimitz and USS Ronald Reagan – together with their battle groups into the South China Sea just before the Chinese article was published.

It was the first time two carrier groups operated together in the South China Sea since 2009. The third US carrier – USS Theodore Roosevelt – was also nearby, in the Philippine Sea.

The US Navy Chief of Information left no doubt that the two carriers were there to assert that the South China Sea are international waters, not Chinese waters.

Not did it withdraw in April 2021 when the same article went viral again.

In April 2021, the US Navy posted this famous photo of the captain and executive officer of USS Mustin (DDG-89) –  an Arleigh Burke guided missile destroyer watching the Liaoning carrier group in the Philippine Sea.

The photo left no doubt that the US Navy was not going anywhere, and would shadow Chinese naval forces wherever they are in the South China Sea… and beyond.

Neither did they withdraw in 2022 when the same fake story went viral again.

On 20 January 2022, USS Benfold – an Arleigh Burke guided missile destroyer – conducted a Freedom of Navigation operation by sailing past the Paracel Islands (which the Chinese call Xisha Islands).

On 24 January 2022, two US aircraft carrier groups led by USS Carl Vinson and USS Abraham Lincoln entered the South China Sea for training exercises.

This fake story appears to be part of the disinformation campaign conducted by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛).

Please SHARE this fact check with your family and friends, so they know the truth!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | MilitaryTech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Pfizer Forced To Release 9 Pages Of Vaccine Side Effects?!

Was Pfizer forced to disclose 9 pages proving that their COVID-19 vaccine has 1,291 side effects?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

Updated @ 2022-04-20 : Added a new variant of the story, and corrected several minor mistakes.
Originally posted @ 2022-03-11

 

Claim : Pfizer Was Forced To Release 9 Pages Of Vaccine Side Effects!

This warning from China has gone viral, claiming that after the FDA lost their court case, Pfizer was forced to release vaccine documents that would have been kept secret for 55 years!

And amongst those documents are 9 pages of proof that the Pfizer COVID-19 vaccine has 1,291 side effect!

It’s a long read, so feel free to skip to the next section for the facts…

Congratulations to those who have not been vaccinated!
Your persistence is absolutely wise and correct!

FDA loses case! Pfizer forced to disclose vaccine data! 9 pages of side effects! The whole network is stunned…

 

Truth : Pfizer Was NOT Forced To Release 9 Pages Of Vaccine Side Effects!

This is yet another example of vaccine fake news created and propagated by Chinese netizens, and here are the reasons why…

Fact #1 : FDA Did Not Lose Their Case

The FDA did not lose the case brought by PHMPT (Public Health and Medical Professionals for Transparency) – the group requesting the data that the FDA used to licence the Pfizer COVID-19 vaccine.

The PHMPT demanded that the FDA redact and release 329,000 pages of documents within 108 days, which would require them to process over 91,000 pages per month.

The FDA had been processing the documents at a rate of almost 5,000 pages per month, and had already released 7 of the 8 priority items by 31 January 2022.

On 6 January 2022, US District Judge Mark Pittman ordered a compromise, noting that “the Court recognises the “unduly burdensome” challenges that this FOIA request may present to the FDA“.

  • The FDA will produce “more than 12,000 pages” as it proposed, by 31 January 2022.
  • The FDA will produce the remaining documents at a rate of 55,000 pages per month, starting 1 March 2022.

Granted, the FDA did not win the right to continue processing at their own pace, but neither did the judge agree to let PHMPT force the FDA to deliver all documents within 108 days. It was ultimately a compromise.

Fact #2 : FDA Did Not Try To Suppress Pfizer Trial Data

This is a completely bogus claim, which I fact checked last year. The FDA did not ask to suppress data from the Pfizer mRNA vaccine trial.

That was the “interpretation” of Aaron Siri, the lawyer working for PHMPT. The truth is – the FDA was already releasing documents to PHMPT.

They not only released more than 12,000 pages of the requested 329,000 pages by end of January 2022, they were on track to deliver the remaining documents in about 5 years.

Read more : Did FDA Ask For 75 Years To Release Pfizer Vaccine Data?

Fact #3 : There Is No Pfizer Report To Be Released In 2085

The fake story falsely claimed that Pfizer was forced to release a document that was “originally scheduled to be released in 2085”.

There is no such Pfizer report. Neither is Pfizer expected to produce a report for release in the year 2085.

Those documents belong to the FDA, and that is why it is the FDA that has to process, redact and release the documents, not Pfizer.

Fact #4 : Pfizer Document Was Released In November 2021

The Pfizer document that the fake story was referring to is “5.3.6 postmarketing experience.pdf“.

As the PHMPT themselves noted, it was part of the first batch of five Pfizer documents released to them on 17 November 2021.

It apparently took them more than 3 months to read through those 5 documents, and “discover” the 9 pages listing some 1,291 adverse events of special interest.

It not only proves that the FDA was right about how much time it takes to read these documents, it also shows that the PHMPT does not really need all 329,000 documents within 108 days.

It took the PHMPT almost that long just to read 5 documents! At this rate, it will take them some 16,450 years to read all 329,000 pages they demanded…

Read more : Did Pfizer Vaccine Documents Reveal 1,291 Side Effects?!

Fact #5 : Pfizer Document Did Not Reveal 1,291 Side Effects

The fake story falsely claimed that the first batch of Pfizer documents included 9 pages of side effects.

There are nine pages of potential “adverse events” listed in the “List of Adverse Events of Special Interest” (AESI).

However, that was NOT a list of side effects caused by the Pfizer mRNA vaccine.

Rather, that was a list of 1,291 potential adverse events that Pfizer was specifically looking for in the reports of adverse events.

Think of it as a shopping list of adverse events that everyone agreed that Pfizer should be looking out for.

Even if these adverse events did occur, scientists still need to find out if they actually occurred because of the vaccine, or some other causes.

Fact #6 : Adverse Events Are Not Side Effects

I should now point out that adverse events are not side effects.

Adverse events are “unfavourable” or “unintended” events that happen after vaccination or taking a drug, like having an anaphylactic reaction or getting into a car accident.

All reported adverse events have to be investigated to find out if they are related (anaphylactic reaction) or not (getting into a car accident) to the vaccine or drug that was taken.

Even if an adverse event was “possibly caused” by the vaccine, it must still be confirmed that the vaccine directly caused it, because an anaphylactic reaction (for example) can also occur from a bee sting, or an existing peanut allergy.

Only once an adverse event is confirmed to be caused by the vaccine, is it then a vaccine side effect. Otherwise, it is merely an adverse event, not a side effect.

Read more : Why Adverse Events of Special Interest Are NOT Side Effects!

Fact #7 : AESI List Not Specific To Pfizer Vaccine

The Adverse Events of Special Interest list is not specific to the Pfizer mRNA vaccine. It’s actually stated on Page 16 of the document.

The company’s AESI list takes into consideration the lists of AESIs from the following expert groups and regulatory authorities: Brighton Collaboration (SPEAC), ACCESS protocol, US CDC (preliminary list of AESI for VAERS surveillance), MHRA (unpublished guideline).

The AESI terms are incorporated into a TME list and include events of interest due to their association with severe COVID-19 and events of interest for vaccines in general.

These AESIs are usually specified before clinical trials even begin, although new ones may be added later. Hence, a generic list is used.

Fact #8 : AESI List Includes Irrelevant Adverse Events

We know that this is a generic AESI list, because it included diseases involving other viruses – Herpes, MERS, Varicella; as well as “exposure to SARS-CoV-2” and other “communicable disease”.

The list also included manufacturing and lab test issues, like “Manufacturing laboratory analytical testing issue, Manufacturing materials issue, Manufacturing production issue“.

Even product supply issues were included – “Product availability issue, Product distribution issue, Product supply issue“.

They are obviously not vaccine side effects, nor related in any way to the performance or safety of the vaccine.

Fact #9 : Pfizer Document Showed No New Safety Concerns

The fake story falsely claimed that the document showed that the Pfizer vaccine caused 1,200 deaths.

If you read the Discussion and Summary + Conclusion sections, you will see that the data :

  • did not reveal any “novel safety concerns or risks”
  • support “a favourable benefit risk profile” of the vaccine

In other words – the Pfizer document pointed out that despite looking for 1,291 potential dangers, they found no new risks from the vaccine.

Don’t risk your life or your family’s lives on the bad science and misinformation promoted by Chinese netizens.

Please help me fight fake news, by sharing this fact check with your family and friends!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Health | Fact Check | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!

Did Western Countries Just Steal $600 Billion From Russia?!

Did Western countries just steal US$600 BILLION from Russia?!

Take a look at the viral claim, and find out what the facts really are!

 

Claim : Western Countries Just Stole $600 Billion From Russia!

Pro-China groups and supporters are sharing this post on social media and WhatsApp, claiming that Western Countries took opportunity of the Ukraine War to steal US$600 billion from Russia.

It’s a long post, so feel free to skip to the next section for the facts!

Good morning. Happy Monday
Those who have read English literature would be familiar with the saying ” A rose by any other name would smell just as sweet”.

What they may not know is that thievery by any other name ,as in sanction, is also thievery.

Of course the West would want to sanitize and justify their actions by avoiding the term “thievery” when they stole Afghanistan’s US$ 7 billion last year. Today they are stealing US$600 billion from Russia’s Central Bank apart from other assets belonging to Russian individuals.

 

Truth : Western Countries Did Not Steal $600 Billion From Russia!

This is yet another example of FAKE NEWS created and/or propagated by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛), and here are the reasons why…

Fact #1 : US Did Not Steal US$7 Billion From Afghanistan

The US government did not steal US$7 billion from Afghanistan.

This false claim is based on an executive order by the Biden Administration to freeze approximately US$7 billion worth of US-based assets owned by Afghanistan’s central bank – Da Afghanistan Bank (DAB).

The US Feds are holding onto those assets, so they are not actually being taken or used by the US government.

  • US$3.5 billion will be allocated for “the benefit of the Afghan people”.
  • Another US$3.5 billion will be held, as they are subject to “ongoing litigation by US victims of terrorism”.

In essence, the Biden Administration is blocking the Taliban government from using the assets to purchase what they don’t believe would be in “the benefit of the Afghan people”. Chief on their mind would be weapons, and financing of terrorist activities.

One may argue that the Taliban is the Afghan government of the day – as reprehensible as they may be, and therefore have the right to access all of that money.

That may well be true, but it does not mean that the US government stole the money. After all, they did not take or use it for their own purposes.

I should also point out that the US contributed at least $130 billion to Afghanistan, so it would seem silly for them to “steal” $7 billion from Afghanistan, wouldn’t it?

Read more : Did US Government Steal 7 Billion Dollars From Afghanistan?!
Read more : Did US Steal Gold + Oil From Iraq Worth Trillions Of Dollars?!

Fact #2 : US + Allies Froze $400 Billion Of Russian Assets

Right after Russia invaded Ukraine, the US and its European allies sanctioned Russia’s central bank, preventing it from accessing most of its foreign reserves.

Russia had built up about $630 billion worth of foreign currency and gold reserves in various countries, but the US government and its allies froze about $400 billion of those reserves.

So right off the bat, the claim that the US government stole $600 billion from the Russian bank is wrong.

Not only did the wumao writer (intentionally?) get the figure wrong, it was not just the US government. The European Union also sanctioned the Russian central bank.

Fact #3 : Russian Reserves Were Frozen, Not Seized

The foreign currency and gold reserves of the Russian central bank were FROZEN, not seized.

That blocks the Russian central bank from accessing them in any way, but does allow the US government or any other country to take control of those assets, or use them.

For a Western government to seize any frozen asset, they would have to first prove that the assets are linked to a crime. Until that happens, they too cannot access those assets.

These cases need to be built, there has to be a showing of some sort of underlying theory of forfeiture, there has to be a reason that they are forfeited. The mere fact that somebody the United States has said is a target owns this asset isn’t enough to form a basis of seizure under U.S. law.

That’s the difference between “law-based order” where everyone follows the same rules, and “autocratic order” like in China, where the government can and have arbitrarily seized assets belonging to individuals that have fallen out of favour.

Fact #4 : Only Assets Of Sanctioned Individuals Were Frozen

The post falsely claimed that assets belonging to Russian individuals were also stolen.

Not only were they not stolen, only assets belonging to sanctioned individuals were frozen. The assets of other Russian individuals were not affected.

Chinese netizens need not be overly concerned about their money stashed in Western banks.

Even if China decides to do something similarly evil like Russia, and invade another country, Western banks will only be forced to freeze the assets of those in power, like Chinese President Xi Jinping, for example.

Fact #5 : English Piracy Has No Relevance To Spanish Abuses

The viral post falsely claimed that English pirates attacked Spanish galleons filled with gold and silver, because they looked down on the native people of the Caribbeans and Americas.

That’s an astonishingly silly claim. Pirates attacked Spanish galleons because they were after the cargo, not because they had something against the native people.

Whatever the pirates may think of the native people is irrelevant. They were not remotely interested in the abuses that the Spanish conducted in their theft of gold and silver from the Incas.

This is no different from how robbers are only interested in taking your money, and not at all interested in whether you earned your money through hard work, or stole it from someone else.

Fact #6 : Russian Assets Only Frozen After Invasion Of Ukraine

The viral post falsely suggested that the Russian invasion of Ukraine was planned by the West, as a way to steal Russia’s money.

Not only was the money not stolen at all, Western countries had repeatedly threatened sanctions if Russia invaded Ukraine.

The West tried to prevent Russia from invading Ukraine. Russia explicitly chose to ignore their threats, and invade Ukraine.

Fact #6 : China Has Publicly + Unilaterally Threatened Taiwan

The viral post falsely suggested that the West is planning to target China next for its riches, by goading China to shoot first at Taiwan.

That’s another silly claim. The West does not need to goad China to do something that it is already doing – repeatedly provoking tensions with Taiwan, even publicly threatening military action.

China and its 50 Cent Army have also been actively creating and disseminating fake news and threats not just against Taiwan, but against other countries and Western nations.

Read more : Did China Threaten West With Waterloo In South China Sea?
Read more : US Withdraws After Chinese Jamming Attacks?

Fact #7 : US Cannot Refuse To Repay Its Loans

The writer falsely claimed that the US will sanction China’s ownership of $1 trillion worth of US debt if China attacks Taiwan. That’s nonsense.

China has steadily purchased US Treasury securities as an investment, and a way to push down the value of the renminbi (RMB).

These securities are backed by the “full faith and credit” of the United States, and is considered one of the world’s lowest-risk investments, because they have never defaulted on a payment.

If the United States defaults and refuses to pay China what it’s owed, it would suffer a massive hit to its reputation and credit rating, and the yield rate of its debt would skyrocket.

Even though China owns $1.065 trillion worth of US debt (as of October 2021), that is only 3.68% of the $28.9 trillion US national debt.

It would be idiotic for the US to risk over 96% of its rock-solid bonds, by refusing to repay China for its ownership of those bonds.

This fake news appears to be part of the disinformation campaign conducted by the Chinese 50 Cent Army (wumao, 五毛) to support Russia’s invasion of Ukraine.

Please SHARE this fact check with your family and friends, so they know the truth!

 

Please Support My Work!

Support my work through a bank transfer /  PayPal / credit card!

Name : Adrian Wong
Bank Transfer : CIMB 7064555917 (Swift Code : CIBBMYKL)
Credit Card / Paypal : https://paypal.me/techarp

Dr. Adrian Wong has been writing about tech and science since 1997, even publishing a book with Prentice Hall called Breaking Through The BIOS Barrier (ISBN 978-0131455368) while in medical school.

He continues to devote countless hours every day writing about tech, medicine and science, in his pursuit of facts in a post-truth world.

 

Recommended Reading

Go Back To > Fact Check | Tech ARP

 

Support Tech ARP!

Please support us by visiting our sponsors, participating in the Tech ARP Forums, or donating to our fund. Thank you!